Rapidus kan idag berätta att mobiltillverkaren Gionee är en av de hemliga kunder i Kina som Malmöbolaget Crunchfish landade i våras. Gionee står nu inför lansering av sin nya smartphone, Elife E6, med Crunchfish teknik för touchless-interaktion.
Efter starten 2002 säljer Gionee idag över 23 miljoner telefoner årligen i Kina. Företaget säger sig ligga på tredje plats i marknadsandel och har senaste åren expanderat till bland annat Indien och Taiwan.
I nya modellen används Crunchfish teknik bland annat för att kunna avvisa samtal med hjälp av gester, utan att vidröra själva telefonen. Det finns också en funktionalitet som gör att videouppspelningar stoppas automatiskt om användaren tittar bort från skärmen.
Crunchfish, som sitter på Media Evolution City, har patentsökt mjukvaran bakom lösningen. Den låter i princip alla elektroniska enheter med inbyggd kamera läsa av hand- och ansiktsrörelser som sedan översätts till kommandon.
— Att få ut tekniken kommersiellt på marknaden är ett genombrott. Att sedan Gionee gjort lite extra buzz i reklamfilmer för just dessa funktioner är jätteroligt, säger vd Joakim Nydemark.
Bolaget grundades 2010, har 17 anställda och värderades efter en nyemission i somras till 87 miljoner kronor. I ägarlistan märks den saudiske finansmannen Mohammed Al-Amoudi och en rad skånska entreprenörsprofiler, däribland Helsingborgaren Joachim Samuelsson.
Kristian Svensson