lördag 19 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kinesiska Gionee i affär med Crunchfish

Rapidus kan idag berätta att mobiltillverkaren Gionee är en av de hemliga kunder i Kina som Malmöbolaget Crunchfish landade i våras. Gionee står nu inför lansering av sin nya smartphone, Elife E6, med Crunchfish teknik för touchless-interaktion.

Efter starten 2002 säljer Gionee idag över 23 miljoner telefoner årligen i Kina. Företaget säger sig ligga på tredje plats i marknadsandel och har senaste åren expanderat till bland annat Indien och Taiwan.

I nya modellen används Crunchfish teknik bland annat för att kunna avvisa samtal med hjälp av gester, utan att vidröra själva telefonen. Det finns också en funktionalitet som gör att videouppspelningar stoppas automatiskt om användaren tittar bort från skärmen.

Crunchfish, som sitter på Media Evolution City, har patentsökt mjukvaran bakom lösningen. Den låter i princip alla elektroniska enheter med inbyggd kamera läsa av hand- och ansiktsrörelser som sedan översätts till kommandon.

J Nydemark— Att få ut tekniken kommersiellt på marknaden är ett genombrott. Att sedan Gionee gjort lite extra buzz i reklamfilmer för just dessa funktioner är jätteroligt, säger vd Joakim Nydemark.

Bolaget grundades 2010, har 17 anställda och värderades efter en nyemission i somras till 87 miljoner kronor. I ägarlistan märks den saudiske finansmannen Mohammed Al-Amoudi och en rad skånska entreprenörsprofiler, däribland Helsingborgaren Joachim Samuelsson.

Kristian Svensson

Rapidus kan idag berätta att mobiltillverkaren Gionee är en av de hemliga kunder i Kina som Malmöbolaget Crunchfish landade i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.