måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Två miljoner gav Lunds universitet ny identitet

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk identitet har sträckt sig över två år och genererat intäkter på två miljoner kronor.

— Det är första gången som alla fakulteter enas om en gemensam identitet. Universitetet känner av konkurrensen och i och med att de numera tar betalt för internationella studenter blir varumärket viktigare för att kunna hävda sig, säger vd Tomas Bäckefjord.

De senaste två åren har byrån arbetat med att ta fram grafisk profil för universitetet som successivt börjat användas på webb, mässor och tryckmedier. Totalt har Lunds universitet lagt två miljoner på projektet, där 250.000 kronor är ett extra tillskott och resten en omfördelning av den befintliga budgeten.

Borstahusen sysselsätter i dagsläget tio anställda med en omsättning på runt tio miljoner kronor 2012, en minskning med ett par miljoner jämfört med föregående år. Bland övriga uppdragsgivare finns Medicon Village, Procordia Food och Max IV.

— Vi märker av en trögare marknad, men är fortfarande starka på uppdrag inom grafisk identitet vilket också var det område kring vilket byrån startades, säger Tomas Bäckefjord.

Joel Lyth

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.