söndag 8 september 2024

inloggad som

Två miljoner gav Lunds universitet ny identitet

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk identitet har sträckt sig över två år och genererat intäkter på två miljoner kronor.

— Det är första gången som alla fakulteter enas om en gemensam identitet. Universitetet känner av konkurrensen och i och med att de numera tar betalt för internationella studenter blir varumärket viktigare för att kunna hävda sig, säger vd Tomas Bäckefjord.

De senaste två åren har byrån arbetat med att ta fram grafisk profil för universitetet som successivt börjat användas på webb, mässor och tryckmedier. Totalt har Lunds universitet lagt två miljoner på projektet, där 250.000 kronor är ett extra tillskott och resten en omfördelning av den befintliga budgeten.

Borstahusen sysselsätter i dagsläget tio anställda med en omsättning på runt tio miljoner kronor 2012, en minskning med ett par miljoner jämfört med föregående år. Bland övriga uppdragsgivare finns Medicon Village, Procordia Food och Max IV.

— Vi märker av en trögare marknad, men är fortfarande starka på uppdrag inom grafisk identitet vilket också var det område kring vilket byrån startades, säger Tomas Bäckefjord.

Joel Lyth

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • Fåhraeus fyller på sin fond

    Serieentreprenören Christer Fåhraeus räknar med att ha 700 Mkr i torrt krut till årsskiftet i sin investeringsfond FSG 2. Det senaste förvärvet är en mindre andel i Göteborgsföretaget Promimic.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.