onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Två miljoner gav Lunds universitet ny identitet

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk identitet har sträckt sig över två år och genererat intäkter på två miljoner kronor.

— Det är första gången som alla fakulteter enas om en gemensam identitet. Universitetet känner av konkurrensen och i och med att de numera tar betalt för internationella studenter blir varumärket viktigare för att kunna hävda sig, säger vd Tomas Bäckefjord.

De senaste två åren har byrån arbetat med att ta fram grafisk profil för universitetet som successivt börjat användas på webb, mässor och tryckmedier. Totalt har Lunds universitet lagt två miljoner på projektet, där 250.000 kronor är ett extra tillskott och resten en omfördelning av den befintliga budgeten.

Borstahusen sysselsätter i dagsläget tio anställda med en omsättning på runt tio miljoner kronor 2012, en minskning med ett par miljoner jämfört med föregående år. Bland övriga uppdragsgivare finns Medicon Village, Procordia Food och Max IV.

— Vi märker av en trögare marknad, men är fortfarande starka på uppdrag inom grafisk identitet vilket också var det område kring vilket byrån startades, säger Tomas Bäckefjord.

Joel Lyth

Kommunikationsbyrån Borstahusen i Lund är i slutfasen av sitt hittills största projekt. Uppdraget där Lunds universitet fått en ny grafisk […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.