Trots det stora medieintresset går försäljningen av Hövdings prisbelönta airbag-hjälm ännu trögt. Nettoförsäljningen i den färska årsredovisningen var blygsamma 1,8 miljoner kronor. Samtidigt lyser det illrött på sista raden för bolaget, som backas upp av Industrifonden och LMK Ventures. Europalansering och breddning av butiksutbudet ska öka volymerna.
Malmöbolaget Hövding har kommit med en första årsredovisning sedan försäljningsstarten i slutet av 2011. Under räkenskapsåret, som sträcker sig till september 2012, blev förlusten 25 miljoner. Motsvarande siffra året före var 7 miljoner.
Fredrik Carling, som tillträdde som vd i höstas, förklarar siffrorna med att bolaget fortfarande har varit i en uppväxlingsfas.
— Det är relativt planerat, det hade varit olyckligt att bita i det stora äpplet från dag ett. Första året fokuserade vi på Sverige. Vi lanserade oss på den europeiska marknaden under hösten och räknar med att börja skörda frukterna av det när cykelsäsongen tar fart i april, säger han.
Från att tidigare ha sålts genom den egna hemsidan och ett fåtal modebutiker i Skandinavien ska hjälmen under våren börja säljas i hundratals cykelbutiker genom de distributionsavtal som Hövding har slutit under hösten.
Enligt Fredrik Carling har produktionstakten begränsat försäljningen. Förra våren fick Hövding återkalla alla sålda hjälmar på grund av ett tekniskt fel. Därefter har bolaget genomfört en flytt av tillverkningen från Sverige till Portugal, vilket också tillfälligt sinkade produktionen.
— Nu har vi fått ordning på tillverkningen och ska kunna hantera efterfrågan, säger Fredrik Carling.
Ökade volymer ska också pressa ner produktionskostnaden. I januari sänkte bolaget priset på hjälmen från 4.000 till 3.000 kronor.
Sedan starten har Hövding tagit in 75 miljoner kronor i riskkapital. Storägare är Industrifonden och LMK Industri, som tillsammans äger närmare 50 procent av aktierna. Bland övriga ägarna syns grundarna Terese Alstin och Anna Haupt, samt affärsänglar.
Joel Lyth