fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Brakförlust för Hövding

Trots det stora medieintresset går försäljningen av Hövdings prisbelönta airbag-hjälm ännu trögt. Nettoförsäljningen i den färska årsredovisningen var blygsamma 1,8 miljoner kronor. Samtidigt lyser det illrött på sista raden för bolaget, som backas upp av Industrifonden och LMK Ventures. Europalansering och breddning av butiksutbudet ska öka volymerna.

Malmöbolaget Hövding har kommit med en första årsredovisning sedan försäljningsstarten i slutet av 2011. Under räkenskapsåret, som sträcker sig till september 2012, blev förlusten 25 miljoner. Motsvarande siffra året före var 7 miljoner.

Fredrik Carling, som tillträdde som vd i höstas, förklarar siffrorna med att bolaget fortfarande har varit i en uppväxlingsfas.

fredrik carling mindre— Det är relativt planerat, det hade varit olyckligt att bita i det stora äpplet från dag ett. Första året fokuserade vi på Sverige. Vi lanserade oss på den europeiska marknaden under hösten och räknar med att börja skörda frukterna av det när cykelsäsongen tar fart i april, säger han.

Från att tidigare ha sålts genom den egna hemsidan och ett fåtal modebutiker i Skandinavien ska hjälmen under våren börja säljas i hundratals cykelbutiker genom de distributionsavtal som Hövding har slutit under hösten.

Enligt Fredrik Carling har produktionstakten begränsat försäljningen. Förra våren fick Hövding återkalla alla sålda hjälmar på grund av ett tekniskt fel. Därefter har bolaget genomfört en flytt av tillverkningen från Sverige till Portugal, vilket också tillfälligt sinkade produktionen.

— Nu har vi fått ordning på tillverkningen och ska kunna hantera efterfrågan, säger Fredrik Carling.

Ökade volymer ska också pressa ner produktionskostnaden. I januari sänkte bolaget priset på hjälmen från 4.000 till 3.000 kronor.

Sedan starten har Hövding tagit in 75 miljoner kronor i riskkapital. Storägare är Industrifonden och LMK Industri, som tillsammans äger närmare 50 procent av aktierna. Bland övriga ägarna syns grundarna Terese Alstin och Anna Haupt, samt affärsänglar.

Joel Lyth

Trots det stora medieintresset går försäljningen av Hövdings prisbelönta airbag-hjälm ännu trögt. Nettoförsäljningen i den färska årsredovisningen var blygsamma 1,8 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.