söndag 24 november 2024

inloggad som

Sida backar upp Aventure-satsning i Indien

Med 2,2 miljoner kronor från Sida i ryggen är forskningsbolaget Aventure i Lund på väg att lansera kolesterolsänkande yoghurt på den indiska marknaden. Målgruppen är den indiska medelklassen, som växer snabbt till både antal och midjemått.

I dotterbolaget Glucanova har Aventure en längre tid tittat på havrebaserade livsmedel med hälsofrämjande egenskaper. Betaglukan-fibrerna i havren har visat sig sänka kolesterolnivån genom att binda gallsyra, som därmed förs ut med avföringen. Levern använder då kolesterol från blodet för att tillverka ny gallsyra.

Betaglukanerna kan även bidra till att hålla blodsockernivån nere efter en måltid, vilket är viktigt för de som är i riskzonen för att utveckla diabetes, exempelvis överviktiga.

— Indien är hårt drabbat av välfärdssjukdomar och kallas ibland “The diabetes capital of the world”. Dessutom är det en enorm marknad, säger Glucanovas vd Jörgen Holm.

Målgruppen är alltså samma som för Aventures andra dotterbolag DoubleGood, som Rapidus berättade om för ett par veckor sedan. DoubeGoods bordsvatten är dock inte baserat på havre, istället består den aktiva ingrediensen av krom och aminosyror.

Projektet att ta fram en havrespetsad drickyoghurt är ett samarbete mellan Glucanova, Lunds universitet och Anand Agricultural University utanför Mumbai som har pågått i ungefär ett år. Till våren räknar Jörgen Holm med att inleda kliniska försök i Indien och därefter lansera på den indiska marknaden. Glucanova för just nu diskussioner med en indisk aktör inom functional food om att bilda ett samriskbolag för att sköta försäljningen.

Totalt arbetar en handfull personer i Skåne och Indien med projektet, som delfinansieras av Sida med målet att ge fattiga indiska mjölkbönder bättre betalt för sin råvara.

Erik Olausson

Med 2,2 miljoner kronor från Sida i ryggen är forskningsbolaget Aventure i Lund på väg att lansera kolesterolsänkande yoghurt på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.