söndag 24 november 2024

inloggad som

Mobile Loyalty ändrar bokslutet — ökar på förlusten för 2011

I mars redovisade Aktietorgsbolaget Mobile Loyalty en förlust på 16,2 miljoner kronor före skatt för 2011. När årsredovisningen nu publiceras har siffran närapå dubblats. 

Efter det tidigare kommunicerade årsresultatet lägger Malmöbaserade Mobile Loyalty till ytterligare kostnader i räkenskapsåret 2011. Bland annat handlar det om utgifter för fjolårets listningar på Frankfurtbörsen och Aktietorget samt kostnader för den förlängda nyemissionen i december som var högre än tidigare beräknat.

Företaget belastar också året med en halv miljon euro hänförliga till ett omvänt förvärv som gjordes vid starten sommaren 2011, ett förvärv som nu ska redovisas enligt internationella regelverket IFRS 2. Totalt uppgår därmed förlusten för fjolåret till tre miljoner euro.

— Våra revisorer har tänkt till och kommit fram till att det ska redovisas på detta sätt. Men det är ett helt redovisningstekniskt förfarande som inte påverkar kassaflödet eller balansräkningen, säger finanschefen Ulf Angelin som pekar på att rörelseresultatet är oförändrat på – 830.000 euro.

Aktiespararnas ordförande Günther Mårder har tidigare kritiserat Mobile Loyalty för sin informationsgivning. Han menar att det är mycket ovanligt att komma med nya siffror i efterhand i årsredovisningen, jämfört med kommunikén.

— Revisorn gör normalt en stor del av arbetet inför tredje kvartalsredovisningen. Alla stora förändringar brukar komma där, säger han.

Även 2012 har börjat turbulent för Mobile Loyalty. Som Rapidus tidigare berättat slutade emissionen i vintras med konflikt då aktörer som tecknat sig för tre miljoner kronor aldrig betalade. Istället tvingades ett tiotal aktieägare skjuta till beloppet i form av skuldebrev med optionsrätter.

Parallellt stämdes Mobile Loyalty av två finansbolag för uteblivna betalningar av konsulttjänster i samband med listningsemissionen. Koncernen har lagt ett antal miljoner kronor till förlustsidan i bokslutet som säkerhet ifall leverantörerna vinner tvisten.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. Bland tidigare kunder finns Kristianstadbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Omsättningen 2011 låg på 530.000 euro. Under våren har TV4 tillkommit i kundlistan.

I koncernen ingår Malmöbolagen Encon Nordic och Scandvision, men de förvärven blev inte klara förrän i vintras och är därför inte med i 2011 års siffror. Efter vissa neddragningar på Scandvision sysselsätter koncernen idag ett 50-tal. I april fick Mobile Loyalty in åtta miljoner kronor i en riktad emission och enligt Ulf Angelin är det aktuellt med ytterligare kapitalresning framöver.

Erik Olausson

I mars redovisade Aktietorgsbolaget Mobile Loyalty en förlust på 16,2 miljoner kronor före skatt för 2011. När årsredovisningen nu publiceras […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.