Ilse Svensson-de Jong är ny chef för Alnarp Innovation Inkubator, vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon har en bakgrund som ekonom på GB Glace och SSAB. Rekryteringen innebär en återstart av inkubatorn, som legat i dvala de senaste månaderna.
Ilse Svensson-de Jong planerar framöver att låta sociala medier få en större roll i inkubatorverksamheten.
— SLU har en väldigt utspridd organisation och sociala medier kan vara lösningen för kunskapsspridning och budskapsförmedling. Dessutom kan sociala medier bättre lyfta fram gröna näringar som möjlighet för näringslivet, säger Ilse Svensson-de Jong.
Inkubatorn startade vid årsskiftet 2009/2010 men har varit stängd sedan december eftersom det inte funnits någon inkubatorchef. I dag finns de tre bolagen Grobar, PheroNet och In vitro Plant-tech på plats. Ilse Svensson-de Jong vill utöka så att åtminstone de tolv befintliga företagsplatserna fylls upp. Hon skulle gärna se företag som arbetar med nya energi- och tekniklösningar.
— Jag tror mycket på cleantech. Dessutom är jag nyfiken på hur exempelvis QR-koder skulle kunna komma till nytta för lantbrukare, säger hon.
Ilse Svensson-de Jong lyfter även fram aktörer som arbetar med lösningar för livsmedelsindustrin, till exempel i form av matleverantörer som gör det möjligt för konsumenterna att spåra varifrån maten kommer och hur den har hanterats innan den hamnar i butiken.
Anders Frick