måndag 27 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danskt riskkapital till betting på datorspel

Köpenhamnsbolaget Junefield har fått 20.000 medlemmar att satsa pengar på utgången av datorspel som krigsspelet Counterstrike och bilspelet Track Mania Nations. Nu har bolaget tagit in 4,5 miljoner danska kronor i en tredje emissionsrunda.

Bakom företaget står bland annat Kasper Otero och Hans Näsholm, tidiga investerare i spelsajten Maria Bingo, som såldes 2007 till Unibet för 705 miljoner kronor. Hans Näsholm satt även med i koncernledningen för Maria Bingo.

När dataspelarna satsar pengar på utgången i sina matcher tar Junefield en del av insatsen för att tillhandahålla tjänsten. Med flera hundra miljoner datorspelare är marknadspotentialen enorm, men att göra gamblers av gamers är inget som branschen hittills har inriktat sig på.

— Vi står inför utmaningen att förmå spelarna att i högre grad börja spela om pengar och också utforma vårt spelsystem så att det kan locka alla spelare och inte bara professionella, säger VD Hans Näsholm.

Han gör jämförelsen med pokerspel, där slumpmomentet gör att även mindre skickliga spelare stannar kvar vid bordet i hopp om att vinna. För att jämna ut oddsen använder Junefield bland annat rankingsystem som gör att bara jämbördiga datorspelare möts.

Marknadslanseringen sker främst genom samarbetspartner och verksamheten är redan igång i flera europeiska länder. De närmaste kvartalen ska lansering ske i ytterligare ett par länder, däribland ett i Asien, vilket blir ett första test på den stora spelmarknaden där.

Bolaget ägs till största delen av de fyra grundarna, där Kasper Ortero är en, samt danska Seed Capital. Utöver de tidigare ägarna är det en grupp affärsänglar primärt från Stockholmstakten som står för det nya kapitaltillskottet. Totalt har nu elva miljoner kronor skjutits in i bolaget, som sysselsätter sju anställda.

Hans Näsholm gör bedömningen att bolaget ska kunna visa positivt kassaflöde senast 2012.

— Marknaden hårdnar för de traditionella spelbolagen och jag tror att det här är ett område som kan bli intressant också för dem om ett par år, säger han.

Joel Lyth

Köpenhamnsbolaget Junefield har fått 20.000 medlemmar att satsa pengar på utgången av datorspel som krigsspelet Counterstrike och bilspelet Track Mania […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Greg tillbaka på ruta ett

    Serneke-affären blev ett kortvarigt och smärtsamt äventyr för Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa som nu vill lägga hela projektet bakom sig. Bolaget lägger om strategin, eller snarare vrider den tillbaka till ruta ett.

  • Hans algoritm ska leda drönarjakten

    Egentligen försökte Kaan Kesgin lösa ett problem med att skicka signaler till och från hjärnan.  Då utvecklade han en algoritm som kan användas till allt från sjukvård till drönarövervakning.

  • Försiktig optimism i rapporterna

    Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.