Köpenhamnsbolaget Junefield har fått 20.000 medlemmar att satsa pengar på utgången av datorspel som krigsspelet Counterstrike och bilspelet Track Mania Nations. Nu har bolaget tagit in 4,5 miljoner danska kronor i en tredje emissionsrunda.
Bakom företaget står bland annat Kasper Otero och Hans Näsholm, tidiga investerare i spelsajten Maria Bingo, som såldes 2007 till Unibet för 705 miljoner kronor. Hans Näsholm satt även med i koncernledningen för Maria Bingo.
När dataspelarna satsar pengar på utgången i sina matcher tar Junefield en del av insatsen för att tillhandahålla tjänsten. Med flera hundra miljoner datorspelare är marknadspotentialen enorm, men att göra gamblers av gamers är inget som branschen hittills har inriktat sig på.
— Vi står inför utmaningen att förmå spelarna att i högre grad börja spela om pengar och också utforma vårt spelsystem så att det kan locka alla spelare och inte bara professionella, säger VD Hans Näsholm.
Han gör jämförelsen med pokerspel, där slumpmomentet gör att även mindre skickliga spelare stannar kvar vid bordet i hopp om att vinna. För att jämna ut oddsen använder Junefield bland annat rankingsystem som gör att bara jämbördiga datorspelare möts.
Marknadslanseringen sker främst genom samarbetspartner och verksamheten är redan igång i flera europeiska länder. De närmaste kvartalen ska lansering ske i ytterligare ett par länder, däribland ett i Asien, vilket blir ett första test på den stora spelmarknaden där.
Bolaget ägs till största delen av de fyra grundarna, där Kasper Ortero är en, samt danska Seed Capital. Utöver de tidigare ägarna är det en grupp affärsänglar primärt från Stockholmstakten som står för det nya kapitaltillskottet. Totalt har nu elva miljoner kronor skjutits in i bolaget, som sysselsätter sju anställda.
Hans Näsholm gör bedömningen att bolaget ska kunna visa positivt kassaflöde senast 2012.
— Marknaden hårdnar för de traditionella spelbolagen och jag tror att det här är ett område som kan bli intressant också för dem om ett par år, säger han.
Joel Lyth