lördag 23 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oatlys forskningsbolag lanserar havrepannkakor

Lundabaserade livsmedelsteknikbolaget Aventures första produkt har nu nått handeln: färdig pannkakssmet baserad på havremjölk. Framöver kommer bolaget även att producera smet för amerikanska pannkakor och våfflor.

I utvecklingsfasen gick smeten under arbetsnamnet BetterBatter, medan verksamheten i sin bolagiserade form fick namnet United Pancakes. VD är Mats-Ola Kindstedt, som mellan år 2000 och 2006 var VD för havredrycksföretaget Oatly i Landskrona.

Premiären sker hos ICA samt Axfood, med Hemköp och Willys i spetsen. Men även andra dagligvarukedjor står på tur. Mats-Ola Kindstedt vill dock inte säga hur mycket smet bolaget hoppas kunna sälja. Flytande pannkakssmet säljs sedan tidigare av Oatly, men i samband med lanseringen av United Pancakes drar Oatly tillbaka sin smet. Enligt Mats-Ola Kindstedt kan Oatlys produkt inte vidareutvecklas, då det varumärket inte tillåter smeten att innehålla komjölk eller gluten.

Aventure drogs igång som ett utvecklingsbolag 2006 av personer från Oatly under ledning av Rickard Öste. Förutom pannkakssmeten arbetar bolaget med att ta fram en ny typ av kostfiber i dotterbolaget GlucaNova, kolesterolsänkande öl och andra drycker i dotterbolaget FiBeer, samt bedriver medicinteknisk forskning i dotterbolaget Lument.

För närvarande genomför FiBeer användarstudier fokuserade på glykemiskt index, GI.

— Om allting går som det ska räknar vi med att knoppa av FiBeer till ett eget bolag under nästa år, på samma sätt som vi nu har gjort med United Pancakes, säger VD Aventures Rickard Öste.

I en första investeringsomgång räknar han med att FiBeer då kommer att behöva ta in mellan fem och tio miljoner kronor.

Aventure omsatte förra året 5 miljoner kronor medan Oatly omsatte 160 miljoner kronor.

Anders Frick

Lundabaserade livsmedelsteknikbolaget Aventures första produkt har nu nått handeln: färdig pannkakssmet baserad på havremjölk. Framöver kommer bolaget även att producera […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Han lämnar vd-stolen efter bara ett år

    I början av förra året lämnade Henrik Hjalmarsson vd-posten på fönsterbolaget Inwido i Malmö för samma roll på Optigroup i Mölndal. Nu lämnar han även det uppdraget, för att återvända till ett skånskt bolag.

  • Mölla säker hamn i tullkaoset

    När börserna fallit världen över har familjeföretaget Skåne-Möllans aktie tagit fart. Det är inte första gången som aktien går motvalls och vd Anders Persson har en teori om varför.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.