Lundabaserade livsmedelsteknikbolaget Aventures första produkt har nu nått handeln: färdig pannkakssmet baserad på havremjölk. Framöver kommer bolaget även att producera smet för amerikanska pannkakor och våfflor.
I utvecklingsfasen gick smeten under arbetsnamnet BetterBatter, medan verksamheten i sin bolagiserade form fick namnet United Pancakes. VD är Mats-Ola Kindstedt, som mellan år 2000 och 2006 var VD för havredrycksföretaget Oatly i Landskrona.
Premiären sker hos ICA samt Axfood, med Hemköp och Willys i spetsen. Men även andra dagligvarukedjor står på tur. Mats-Ola Kindstedt vill dock inte säga hur mycket smet bolaget hoppas kunna sälja. Flytande pannkakssmet säljs sedan tidigare av Oatly, men i samband med lanseringen av United Pancakes drar Oatly tillbaka sin smet. Enligt Mats-Ola Kindstedt kan Oatlys produkt inte vidareutvecklas, då det varumärket inte tillåter smeten att innehålla komjölk eller gluten.
Aventure drogs igång som ett utvecklingsbolag 2006 av personer från Oatly under ledning av Rickard Öste. Förutom pannkakssmeten arbetar bolaget med att ta fram en ny typ av kostfiber i dotterbolaget GlucaNova, kolesterolsänkande öl och andra drycker i dotterbolaget FiBeer, samt bedriver medicinteknisk forskning i dotterbolaget Lument.
För närvarande genomför FiBeer användarstudier fokuserade på glykemiskt index, GI.
— Om allting går som det ska räknar vi med att knoppa av FiBeer till ett eget bolag under nästa år, på samma sätt som vi nu har gjort med United Pancakes, säger VD Aventures Rickard Öste.
I en första investeringsomgång räknar han med att FiBeer då kommer att behöva ta in mellan fem och tio miljoner kronor.
Aventure omsatte förra året 5 miljoner kronor medan Oatly omsatte 160 miljoner kronor.
Anders Frick