Efter att frågan under ett par år legat nere vill Øresundsbrokonsortiets säkerhetschef, Ulla Eilersen, nu åter sätta press på de danska myndigheterna för att få tillåtelse att sätta upp fartkameror i tunneln.
— Jag har fått nyblodad tand, säger Ulla Eilersen, som för ett par år sedan var tvungen att ge upp tanken på fartkameror i tunneln efter att danska staten gett blankt nej.
Att Ulla Eilersen nu ser ser mer positivt på situationen beror på helt nya tongångarna från Danmarks justitieminister, Lars Barfoed (Konservative).
Sedan i januari har Danmarks Tekniske Universitet, DTU, utvärderat ett försök med fartkameror på väg 10 på Själland. I deras rapport, som nyligen lämnades till justitieministern, pekar man på fartkamerornas positiva effekter på hastighet och antalet olyckor.
Lars Barfoed har nu bett Rigspolitiet att för första gången i Danmarks historia titta på en landsomfattande förordning för användning av fartkameror. Och där kommer Öresundsbron med i bilden – i tunneln har man haft fall med grova fartöverträdelser med uppmätta hastigheter på närmare 200 kilometer i timmen.
Trots åtskilliga möten och kundklagomål har Danmark, till skillnad från Sverige, tidigare motsatt sig en generell användning av fartkameror.
— Jag blev glad över det nya budskapet från Lars Barfoed. Nu kommer vi åter titta på hur vi kan få fartkameror i tunneln. Vi kommer också föra en dialog med polisen och samla ytterligare argument, säger Ulla Eilersen.
Keld Broksø