måndag 25 november 2024

inloggad som

Genombrott för digital linjekalender i miniformat

|  , ,
|  

Efter lansering tidigare i år har teknikföretaget Abilia sålt 85 exemplar av sin innovativa digitala kalender för funktionshindrade — Memo Active. Kalendern, stor som en handdator, presenterar tiden i form av en linje.

Köpare är statliga ABT-fonden i Danmark som jobbar med tekniska lösningar för att effektivisera arbetet inom den offentliga sektorn. För Abilias danska dotterbolag har affären inneburit intäkter på en miljon danska kronor.

— ABT kör ett 18-månadersprojekt med Memo Active, säger Abilias Danmarkschef Jakob Iversen, som nu hoppas på svensk försäljning.

Abilia bildades ur sammanslagningen mellan svenska Gewa och norska Falck Igel. För avdelningen i Danmark är försäljningsgenombrottet ännu en fjäder i hatten. För en tid sedan fick man en utmärkelse för årets hjälpmedel på mässan Health & Rehab 2009. Vinnarprodukten var föregångaren till Memo Active, en större version, kallad Memo Planner, för montering på väggen.

Kalendrarna vänder sig till funktionshindrade som har svårt att planera sin vardag, exempelvis äldre, dementa och utvecklingsstörda. Kalendrarna presenterar dagen som en tidslinje bestående av punkter, så att användarna enkelt kan se hur långt in på dagen de är. Möten kan visas som bilder och med tal. Kalendrarna kan också använda nätet och sms.

Abilia i Danmark utvidgar nu sin stab på fyra personer med en tillsvidare anställd säljare. Abiliakoncernen omsatte cirka 170 miljoner kronor senaste räkenskapsåret. Verksamheten ägs till största delen av svenska MedCap.

Keld Broksø

Efter lansering tidigare i år har teknikföretaget Abilia sålt 85 exemplar av sin innovativa digitala kalender för funktionshindrade — Memo […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt.