tisdag 23 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Smarta kläder ger koll på logistiken

|  
|  

Alexandra Instituttet i Köpenhamn hoppas dra igång en satsning på RFID-teknik för kläder. Tanken är att tekniken ska underlätta tvätt och annan klädlogistik på ett danskt arbetsträningscenter.

Med de ”smarta” kläderna går det lättare att hålla koll på var kläderna är, eftersom patienterna måste bära dem på centrat. Förebilden är ett sjukhus i Oslo som har RFID i alla sina kläder.

— Initialt handlar det om att lägga ungefär 100.000 kronor för att lära oss mer och ta fram en enkel prototyp, säger Rikke Koch, nätverkskoordinator på Alexandra Instituttet.

Även tidigare har institutet arbetat med smarta prylar. I samband med klimatmötet i Köpenhamn arrangerade institutet en utställning om intelligent ljusstyrning och andra lösningar för att öka energieffektiviteten i hus.

Syftet med Alexandra Instituttet är att bygga broar mellan forskning, industri, offentliga institutioner och medborgare. Man driver också innovationsnätverket Infinit, tillsammans med de tekniska universiteten och Center for Indlejrede Software Systemer.

Institutet är ett såkallat Godkendte Teknologiske Serviceinstitut, GTS, vilket innebär att en mindre del finansieras av pengar direkt från staten och resten från andra, huvudsakligen statliga, projekt.

Anders Frick

Alexandra Instituttet i Köpenhamn hoppas dra igång en satsning på RFID-teknik för kläder. Tanken är att tekniken ska underlätta tvätt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Därför ökar efterfrågan på pansarglas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.