torsdag 6 juni 2024

inloggad som

Hygientänkande lyfter Polygiene i Malmö

Hygien och smittspridning har blivit ett hett ämne det senaste året. Nu växer Malmöbolaget Polygiene, som utvecklat en teknik för att göra material bakteriedödande. Så här långt har bolaget haft en 50-procentig försäljningsökning jämfört med samma period förra året. VD Christian von Uthmann räknar med nollresultat 2011.

— Vårt största segment i dag, textilier, växte förra året. En del andra marknader blev väldigt stillastående, bland annat golv för matvaruindustrin — men nu verkar det öppna sig, säger Christian von Uthmann.

Polygiene är en avknoppning från kemijätten Perstorp, som utvecklat en metod för att med silverföreningar hindra tillväxt av bakterier och svamp i olika material. Företagets teknik används bland annat i träningskläder, strömbrytare, operationslampor och målarfärg. Senaste produkt på marknaden är bakteriedödande dörrhandtag som lanserades av Assa hösten 2009. Drygt 90 procent av Polygienes försäljning sker utanför Sverige.

Bolaget har sju fast anställda varav fem i Malmö. Bland kunderna finns klädföretaget Peak Performance, telefontillverkaren Doro och danska Pressalit som gör toalettsitsar. Största ägare är Perstorp med 30 procent. Nyligen gick ägarna in med 10 miljoner kronor i bolaget i en riktad nyemission.

Fler företag använder silver som bakteriedödare, bland annat i sårvård och i vissa tvättmaskiner. Nu debatteras om silver kan ge upphov till resistenta bakterier, precis som antibiotika. Hittills har forskarna bara enats om att fler studier behövs.

— I stort sett allt som kan döda en bakterie kan den i princip också bygga resistens mot. Men vårt intryck efter att ha diskuterat det här med flera institutioner och experter är att synen på silver som orsak till resistens har minskat. Nu fokuserar man mer på att få ner överförskrivningen av antibiotika, säger Christian von Uthmann.

Lisa Kirsebom

Hygien och smittspridning har blivit ett hett ämne det senaste året. Nu växer Malmöbolaget Polygiene, som utvecklat en teknik för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Greg ber om mer pengar

    Malmöprofilen Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa ber aktiemarknaden om 643 Mkr i en företrädesemission. Det är tredje gången bolaget tar in pengar på ett halvår och aktien störtdyker. Rapidus vet varför.

  • Storytel gjorde honom till ängel

    En tidig investering i ljudboksjätten Storytel betalade av sig med råge och har möjliggjort flera investeringar i skånska bolag. Filip Larsson är en aktiv affärsängel i regionen, och något av en doldis.

  • Sommarsvalka i ny Lundauppfinning

    Sensory Wind från Lunds universitets studentinkubator Venture Lab utvecklar en ny typ av fläkt som ska ge bättre svalka än vanliga fläktar. En prototyp testas på motionärer i Gerdahallen i Lund.