söndag 24 november 2024

inloggad som

Låt det unga näringslivet definiera Malmö

Kort sagt: När gräddan av skånskt näringsliv idag samlas i Malmö för att hylla företagsamheten under arrangemanget Gulddagen finns det anledning att fundera över vad som egentligen sätter Skånes största stad på kartan.
Tveklöst har varumärket Malmö både positiv och negativ laddning. Framöver bör det unga och växande näringslivet få tydligare del i profileringen för att stärka stadens image.

Av Kristian Svensson

På en Rapidus-träff för några veckor sedan talade reklamgurun Martin Gumpert om sitt intryck av Malmö. Det var en inte alltför smickrande bild där kackerlackor, brottslighet och hockeylag på glid framträdde tydligt.

Nu är Martin Gumpert bara en person — och från Stockholm dessutom — men de flesta håller nog ändå med om att Malmö har ett ganska tungt bagage att bära med sig.

I backspegeln sett har utvecklingen dock gått fort. Bara de senaste tio åren har stämpeln som havererad industrihåla tvättats ur alltmer. Idag spirar ett ungt och kreativt näringsliv i staden. Exempelvis fylldes hörsalen Orkanen på Malmö högskola i måndags när Minc ordnade en föreläsning med entreprenörsbloggaren Eric Ries om hur man lyckas med uppstartsbolag.

Det saknas inte styrkor. Här är tre områden som kommer att få en nyckelroll i framtiden:

* Klustret för rörlig media i Västra hamnen. Redan idag hyser Minc och området västerut flera intressanta företag inom digitala medier. Datorspelsbolaget Junebud samt webb- och mobiltv-bolaget Qbrick är några av dem. När SVT inom kort flyttar till Västra hamnen kommer ytterligare en injektion i form av korsbefruktningar mellan stort och smått.

* Det medicinska Malmö. Området runt forskningsparken Medeon och sjukhuset ska byggas om, enligt en klubbad översiktsplan. Först ut är friskvårdscentret Inspi Health Campus. Tanken är att förbättra förutsättningarna för konkurrenskraftig forskning och locka fler storföretag att etablera sig.

* IT-branschen. Frågan är om finanskrisen egentligen blev någon kris för IT-sektorn i Malmö. Nischade företag som Java-experten Jayway har full beläggning och enligt intresseorganisationen Øresund IT är arbetsmarknaden i Öresundsregionen mer i balans nu än den var under högkonjunkturen. Idag är nämligen bristen på specialkompetens bara 1.500 personer, istället för tidigare 6.000 personer.

Framgångarna trillar redan in inom dessa områden, vilket är en tillgång ur ett marknadsföringsperspektiv. Låt detta kreativa bubbel spela en större roll i den strategiska profileringen av staden. När man tänker på Malmö ska det inte vara problem som dyker upp i huvudet, utan platsen där företag som TAT och Bambuser fått sin grogrund.

Att skicka ut glassiga annonsbilagor som Malmö stad gjorde i Dagens Industri i veckan kan vara ett sätt att marknadsföra sig. Kommunen ska också visa upp sitt arbete inom miljö och hållbar stadsplanering på världsutställningen i Shanghai nästa år. I andra övergripande insatser finns mycket att vinna på att lyfta fram det unga näringslivet ännu tydligare. Kockumskranen är borta sedan länge, SVT tar över de gamla industrilokalerna, nu är det dags att göra de nya näringarna till stadens siluetter.

Men ett varumärke kan också bygga sig själv, utan inblandning av kommunikationsstrateger. Egentligen handlar det om att den del av varumärket som människor uppfattar, den så kallade imagen, växer genom att folks associationer gradvis förändras efterhand som saker och ting sker.

För Malmös del spelar här arrangemang som IT-konferensen Øredev stor roll. I dagarna samlas nästan 900 programmerare och systemutvecklare från hela världen i Malmö för att för femte året i rad förkovra sig i kodknackning och metodik. Så ett annat sätt att stärka positionen för det unga näringslivet och därmed Malmö är att fortsätta bygga — och förbättra — de strukturella förutsättningarna för kunskap och tillväxt.

En av framtidens stora utmaningar för Malmö blir att locka rätt folk. I stark konjunktur blir det huggsexa om de bästa kompetenserna och det är viktigt att framstå som ett bra alternativ med kreativ ”edge”. De nya innovationsföretagen kommer troligen aldrig att ta Kockums tidigare roll med tusentals anställda, men de kan hjälpa till att definiera framtidens möjligheter.

Det gäller att få upp glansen på varumärket så de bästa hjärnorna och de smartaste idéerna vill komma till just Malmö. Det tjänar hela Skåne på.

Kort sagt: När gräddan av skånskt näringsliv idag samlas i Malmö för att hylla företagsamheten under arrangemanget Gulddagen finns det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Hon blir Medeons nya vd

    Tidigare i år sade Ulf G Andersson upp sig efter tio år som vd för Medeon. Nu är det klart med hans ersättare som närmast kommer från startup-världen i Lund.

  • Medeon letar ny vd

    Ulf G Andersson har sagt upp sig efter tio år som vd för Medeon Science Park i Malmö. Han lämnar över stafettpinnen just som Medeon står i begrepp att trappa upp med ännu fler life science-bolag och expandera med 50 000 kvadratmeter.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Miljarder i Medeonbolagen

    Medeonbolagen, med Swedencare i spetsen, redovisar omsättningsrekord. Det får chefen för företagsparken, Ulf G Andersson, att jubla och planera för en rejäl expansion i samband med ombyggnaden av Malmös sjukhusområde.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.