Kort sagt: Finanskris och svagare konjunktur har kylt av riskkapitalmarknaden rejält. Innovationsföretagen måste nu ut och leta andra möjligheter till finansiering. Senaste månaderna har flera skånska teknikbolag bytt ägare — och därigenom fått nytt klirr i kassan.
Av Kristian Svensson
Vad har en utförsåkare, en rallyförare och ett riskkapitalbolag gemensamt? Jo, viljan att våga trots en kalkylerad sannolikhet att det går åt pepparn. Men medan det är högsäsong för skidsport och redan full fart i årets upplaga av rallyligan WRC, är risk just nu inte något populärt ord på finansmarknaderna.
I och för sig fick mobilteknikbolaget Conveneer i Lund precis 36 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden och amerikanska Broken Arrow, men det är tydligt att färre är beredda att satsa pengar på idéer i nya småföretag, som i bästa fall kan komma att generera vinst långt fram i tiden.
Det är dags att söka nya utvägar. En möjlighet för bolag i utvecklingsfas är att hitta kunder som vill gå in med finansiering i utbyte mot kunskap och skräddarsydd teknik. Exakt hur integrerade verksamheterna blir i ett sådant avtal kan dock variera.
Många skulle nog anse att forskningsbolaget Respiratorius i Lund dragit högsta vinsten. Firman djurtestar nu sin substans mot lungsjukdomen KOL i samarbete med ett internationellt läkemedelsföretag, vars namn ännu är hemligt. Respiratorius behåller rättigheterna till kandidaten och partnerns enda betalning är goodwill.
En annan väg framåt har Swiftfoot Graphics i Lund hittat. Rapidus kunde i veckan avslöja att bolaget köpts upp av den amerikanska hårdvarugiganten Intel. Jämfört med Respiratorius befinner sig Swiftfoot därmed i andra ändan av skalan för integration mellan jätte och småspelare.
Swiftfoot utvecklar algoritmer för att skapa tredimensionella objekt på datorskärmar på ett effektivare sätt. Bland tidiga finansiärer kan nämnas Vinnova och Lunds universitets holdingbolag LUAB. Nu slipper Swiftfoot jaga riskkapital, medan Intel knyter till sig viktig spetskompetens.
Ett annat exempel på hur nytt ägande blir en vitamininjektion är det Lundabaserade IT-bolaget Logipard. Tills i december var Logipard ett delägt dotterbolag till förlusttyngda Anoto, men efter att ha köpts upp av brittiska halvledartillverkaren ARM satsar nu företaget på stor expansion ut i världen med sin videoteknik.
I slutet av fjolåret kunde också GPS-företaget Wayfinder och datorspelsbolaget Massive Entertainment säkerställa sin framtida utveckling efter uppköp från Vodafone respektive Ubisoft.
Så även om riskkapitalisterna blivit mer svårflörtade står det klart att stora branschaktörer kan se värden i mindre innovationsföretag. De tuffa tiderna har pressat priserna, men det behöver inte alltid gå så långt som till regelrätta uppköp.
Att kunder går in med pengar i utvecklingsprojekt i läkemedelsbranschen finns det många exempel på, ett är amerikanska Genentech som samarbetar med Köpenhamnsbaserade Symphogen för att ta fram medicin mot infektionssjukdomar med hjälp av Symphogens teknik kring polyklonala antikroppar.
Dagens riskrädsla bäddar för att vi även i andra branscher kommer att få se fler lösningar framöver där kunder eller samarbetspartner går in som finansiärer, med ett delvis eller helt övertagande av verksamheten.
Etablerade aktörer har tydlig nytta av att fånga upp innovationer i tidig fas och ta aktiv del i utvecklingen. I ett finansiellt perspektiv kan en sådan partner kalkylera ner risken för att det går åt skogen, i takt med att det egna inflytandet växer. Det borde locka branschspelare mer än traditionella riskkapitalister att göra affärer, vilket är en viktig möjlighet för entreprenörer när det blåser snålt.
Kristian Svensson