onsdag 10 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

NutriTech jagar nya reklammiljoner

|  
|  

Livsmedelsbolaget NutriTech i Kristianstad söker nu mer kapital för att fortsätta med sin storsatsning på reklam i Sverige. Fotbollsspelaren Henrik Larsson är sedan i våras företagets affischnamn och en stor del av den offensiva marknadsföringen.

NutriTech har utvecklat och patenterat en metod för tillverkning av vad man kallar aktiverat korn, som ska ha positiv påverkan på kolesterolet. Kornet används bland annat i företagets egen müsli Aktiv Everyday.

Med flera förlustår bakom sig räknar NutriTechs VD Ruzdi Ekenheim med att även detta år göra förlust. Han menar att det kostar mycket tid och pengar att få in en ny vara på marknaden.

— Det tar mellan tre och fem år att sätta ett nytt varumärke, men handelns tålamod varar i snitt bara 12 till 18 månader. Det blir ett glapp där som man måste överbrygga på något sätt, säger Ruzdi Ekenheim.

Förra hösten siktade Ruzdi Ekenheim på att ta in runt 20 miljoner kronor i riskkapital men finanskrisen kom emellan och i finansieringsrundan sköt befintliga aktieägare till totalt sju miljoner. Pengarna har i princip helt och hållet gått till reklam.

NutriTechs müsli säljs förutom i Sverige även i Finland, Danmark, Ungern och Baltikum. Förra året gjorde bolaget en förlust på tolv miljoner kronor. Totalt äger knappt 80 personer aktier i företaget.

Livsmedelsbolaget NutriTech i Kristianstad söker nu mer kapital för att fortsätta med sin storsatsning på reklam i Sverige. Fotbollsspelaren Henrik […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Dugs vd: ”Vi har inte dolt någonting”

    Nasdaqs hot att avnotera Dug Foodtech från First North kan vara en ”spill over-effekt” från händelser i andra bolag. Det säger vd Helene Nielsen när hon för första gången kommenterar situationen och menar att bolaget inte undanhållit något.

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.