onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Crowd sätter Illusion Labs spel i skyltfönster

Reklam- och kommunikationsbyrån Crowd och spelutvecklaren Illusion Labs i Malmö har slagit sina påsar ihop i ett projekt med multipelt tryckkänsliga skärmar i jätteformat.

Genom samarbetet har två av Illusion Labs Iphone-spel programmerats om så att de fungerar på den drygt meterstora multitouchkub som Crowd sedan tidigare använder i marknadsföringskampanjer. Skärmen belyses inifrån kuben med en projektor, medan en värmekänslig kamera registrerar hur fingrarna rör den. Hårdvaran levereras av Touchtech, ett teknikbolag grundat av två Chalmersstudenter, med säte i Klippan.

Än så länge handlar det mest om demoanläggningar, men Crowds VD Daniel Melkersson uppger att bolaget diskuterar med en kund i Malmö om att sätta upp en spelskärm i ett skyltfönster. Och för Illusion Labs del handlar det om att ligga i framkanten, menar teknikchefen Andreas Alptun.

— Vi försöker vara där hajpen finns. Tanken är att vi ska vara redo när det kommer laptops och annat med multitouchteknik, säger han.

Erik Olausson

Reklam- och kommunikationsbyrån Crowd och spelutvecklaren Illusion Labs i Malmö har slagit sina påsar ihop i ett projekt med multipelt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.


  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.

  • AI-bolaget gasar på med kändisänglar

    Helsingborgsbolaget Klang AI fyller på kassan med en nyemission och får välkända lokala profiler i ägarlistan.

  • Tretton37 i konkurs

    Det tidigare så framgångsrika IT-bolaget Tretton37 i Lund har ansökt om konkurs. Aktierna är pantsatta till en bank.

  • Mobill tar upp jakten på parkeringsjättarna

    Parkeringsappföretaget Mobill i Malmö satsar hårt med stärkt kassa och en nylanserad app – och tar därmed upp kampen med den många gånger större aktören Parkster i Lund.