fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsbrons vinstprognos skjuts på framtiden

ØRESTAD. 2008 var året då Öresundsbron för första gången skulle gå med vinst. Men det var före finanskrisen. Efter minskad biltrafik i augusti och november räknar nu Öresundsbrokonsortiet med att återbetalningstiden för bron förlängs med fyra år.

Trots trafikökningar på drygt fem procent för biltrafiken och tio procent för tågtrafiken slutade resultatet 2008 före värdeförändringar och valutaeffekter med 61 miljoner danska kronor i förlust. Det är ändå en resultatförbättring med 28 miljoner mot 2007.

Främst var det finanskrisen som satte sitt tydliga avtryck i trafikstatistiken. Efter 10-20 procentiga ökningar i början av året blev augusti och november de första månaderna sedan brons öppnande då biltrafiken minskade jämfört med samma månad året innan.

— Framförallt är det fritidstrafiken från Sverige som minskar eftersom den danska kronan är så dyr. Det har varit en viss ökning åt motsatt håll, men det kompenserar inte helt, säger Öresundsbrokonsortiets finanschef Kaj V Holm.

För att vända trenden infördes vid årsskiftet speciella helgrabatter, något som ökat biltrafiken under helgerna i januari med i snitt 41 procent. Samtidigt har bron bestämt sig för att från och med mars höja brotaxorna i svenska kronor med åtta procent för att kompensera för den svaga svenska kronan.

Efter att den optimistiska prognosen för 2008 kommit på skam är konsortiet försiktigare i sina förutsägelser för 2009. Marknadschef Jacob Vestergaards mest pessimistiska scenario innefattar en trafikminskning med fyra procent.

— Jag tror inte att trafiken ökar mer än högst två procent i år, säger han till Rapidus.

Finanschef Kaj V Holm uppger att de trots finanskrisen räknar med en viss resultatförbättring under året, men vinst vågar de inte lova. Och återbetalningsperioden för själva bron förlängs från tidigare 30 till 34 år.

Erik Olausson

ØRESTAD. 2008 var året då Öresundsbron för första gången skulle gå med vinst. Men det var före finanskrisen. Efter minskad […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.