ØRESTAD. 2008 var året då Öresundsbron för första gången skulle gå med vinst. Men det var före finanskrisen. Efter minskad biltrafik i augusti och november räknar nu Öresundsbrokonsortiet med att återbetalningstiden för bron förlängs med fyra år.
Trots trafikökningar på drygt fem procent för biltrafiken och tio procent för tågtrafiken slutade resultatet 2008 före värdeförändringar och valutaeffekter med 61 miljoner danska kronor i förlust. Det är ändå en resultatförbättring med 28 miljoner mot 2007.
Främst var det finanskrisen som satte sitt tydliga avtryck i trafikstatistiken. Efter 10-20 procentiga ökningar i början av året blev augusti och november de första månaderna sedan brons öppnande då biltrafiken minskade jämfört med samma månad året innan.
— Framförallt är det fritidstrafiken från Sverige som minskar eftersom den danska kronan är så dyr. Det har varit en viss ökning åt motsatt håll, men det kompenserar inte helt, säger Öresundsbrokonsortiets finanschef Kaj V Holm.
För att vända trenden infördes vid årsskiftet speciella helgrabatter, något som ökat biltrafiken under helgerna i januari med i snitt 41 procent. Samtidigt har bron bestämt sig för att från och med mars höja brotaxorna i svenska kronor med åtta procent för att kompensera för den svaga svenska kronan.
Efter att den optimistiska prognosen för 2008 kommit på skam är konsortiet försiktigare i sina förutsägelser för 2009. Marknadschef Jacob Vestergaards mest pessimistiska scenario innefattar en trafikminskning med fyra procent.
— Jag tror inte att trafiken ökar mer än högst två procent i år, säger han till Rapidus.
Finanschef Kaj V Holm uppger att de trots finanskrisen räknar med en viss resultatförbättring under året, men vinst vågar de inte lova. Och återbetalningsperioden för själva bron förlängs från tidigare 30 till 34 år.
Erik Olausson