Datortillverkaren Apple blir det andra stora teknikbolaget att lansera ansiktsigenkänning för att hjälpa användare sortera bilder i digitala fotoalbum.
Det lilla Malmöbolaget Polar Rose med 18 anställda i Skåne och Polen utvecklar en liknande teknik för bildsökning på nätet. Nu hoppas bolaget på draghjälp från jättarna — trots att Apple valt en konkurrerande lösning.
I den nya versionen av Apples fotoalbumprogram iPhoto, som lanserades på MacWorld Expo i San Francisco i natt svensk tid, blir det möjligt att söka och automatiskt sortera bilderna efter personerna som fotograferats. Funktionen är snarlik den som sökjätten Google presenterade i sitt nätbaserade fotoprogram Picasa i början av hösten.
Jan-Erik Solem, doktor i matematik vid Malmö högskola och grundare till bolaget Polar Rose i Malmö, är övertygad om att ansiktsigenkänning börjar få rejält genomslag.
— Åtminstone i begränsade tillämpningar, som till exempel att söka efter vänner och bekanta i samlingar med foton. Det händer något på det här området, säger han till nyhetsbyrån R24.
Man har ju pratat om ansiktsigenkänning som en viktig teknik i ganska många år, varför är det först nu det börjat dyka upp i produkter för vanliga användare?
— Bra fråga. Kanske är tajmingen rätt nu. Problemet att sortera bilder i fotoalbum har inte varit lika stort tidigare, bland annat eftersom folk inte haft lika många digitala bilder att sortera.
Polar Roses teknik för personsökning på nätet har runt 10.000 användare, men är än så länge gratis. När tar era affärer fart på riktigt?
— Vi har tre mindre partners som har byggt in tekniken i sina webbtjänster. Inom de närmaste månaderna hoppas vi på att få ett antal större aktörer som partners. Det kan vara ganska bra för oss att Apple och Google satsar på det här, det gör att andra spelare också vill ha liknande teknik i sina tjänster.
Erik Olausson