onsdag 10 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmötryckeriet ökar trycket

|  
|  

Exakta trotsar branschens utmaningar och växer inom nya områden. Nu tar bolaget nästa kliv och bildar en ny miljardkoncern tillsammans med en Stockholmsaktör.

Tryckeribranschen har lidit hårt av digitaliseringen, men för Exakta i Malmö har överlevnadsstrategin varit solklar: Att satsa för att vinna stordriftsfördelarna. Bolaget har köpt upp mindre tryckerier runtom i Sverige och på så sätt blivit en av landets största aktörer.

Patrick Andersson

— Vi bestämde oss för att ta en framträdande position under konsolideringsfasen. Vi skapade lite konstgjord tillväxt, för vi växte ju samtidigt som branschen minskade. Men alternativet hade varit att minska kapaciteten och då också den egna utvecklingen, säger Patrick Andersson, vd för Exakta Group, ägarbolaget till Exaktas tryckeriverksamhet.

Exakta Group omsätter årligen ungefär 400 miljoner kronor och gjorde förra året en vinst på 5,3 Mkr. All verksamhet är samlad i Östra Hamnen i Malmö, efter att Exakta Printing från Hässleholm och Tryckfolket från Malmö gick samman 2014.

Att växa genom förvärv har varit en viktig del av Exaktas strategi, innovation och nytänk en annan. Bolaget har vågat kliva in på nya affärsområden vilket har gett dem en bättre position för att möta marknadens behov.

— Det är kul att jobba i en traditionell bransch men i ett bolag som vill vända uppochner på branschen. Ingen annan är så stor som vi på e-handel och där har vi en tillväxt, det är vårt största affärsområde nu, säger Patrick Andersson.

Tävlingsinstinkt

Patrick Anderssons karriär inleddes på fotbollsplanen där han spelade Allsvensk fotboll för såväl Trelleborg, Helsingborg som Malmö FF. Skador tvingade honom att hitta en karriär utanför fotbollen och med en far som drev tryckeri halkade han in på det spåret. Tävlingsinstinkten följde med och så småningom fick han möjlighet att ta över ett annat bolag i branschen. 

— Har man spelat på hög nivå har man tävling i sig. Månadsbokslutet blev ju matchen på något sätt. Vi gick från 19 miljoner i omsättning till 75 miljoner på fem år, mitt under värsta krisperioden i grafisk bransch.

Nästa år fusioneras Exakta Print med Stockholmskoncernen Åtta 45. Det blir början på en ny era för den skånska tryckerikoncernen, som i februari kommer att gå under ett nytt, gemensamt bolagsnamn. Det nya bolaget blir ett av Skandinaviens största tryckerier som tillsammans kommer att omsätta dryga miljarden.

Exakta Groups tre ägare äger tillsammans dryga tredjedelen av det nya bolaget medan Åtta 45:s vd Erik Mauritzson äger strax över 40 procent. 

Patrick Andersson blir chef över Malmöverksamheten där allt digitalt print kommer att hanteras, medan Erik Mauritzson blir ny koncern-vd. Men den marknadsfokuserade strategin som visat sig framgångsrik i Exakta kommer att spela en viktig roll även i den nya koncernen.

— Vi ska skapa en ny kategori i den grafiska branschen. Vi vill vara nära våra kunder och utbildar specialister inom våra segment, vilket inte är vanligt i vår bransch. 

Julia Fryklund

Exakta trotsar branschens utmaningar och växer inom nya områden. Nu tar bolaget nästa kliv och bildar en ny miljardkoncern tillsammans med en Stockholmsaktör.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Klart med ny destination för Minc

    Nästa år blir det sista i Mincs nuvarande lokaler. Sedan går flyttlasset – 350 meter till andra sidan Klaffbron – när startuphuset blir hyresgäst till Media Evolution.

  • Dags för comeback för Bergqvist

    Han försvann från det skånska näringslivet efter att ha blivit indragen i en ekobrottshärva och att ha blivit utsatt för skottlossning och mordbrand. Nu vill investeraren Staffan Bergqvist göra comeback med ett supermaterial.

  • Familjeägt Höganäsbolag blir finskt

    Familjeägda Kullaplast säljs till finska Rani Plast. Efter fyra generationer lämnar familjen Skoglund därmed över till en stor internationell konkurrent. Claes Hovstadius på Svensk Företagsförmedling talar om en islossning på den skånska M&A-marknaden.

  • Han vill höja ribban på Minc

    Mincs nya vd Tomas de Souza lovar att nästa år ska bli det mest händelserika hittills för Malmöinkubatorn. Han har ett tydligt mandat att driva förändring.

  • Krinovas vd lämnar på dagen

    Inte ens ett år på posten blev det för Krinovas vd Ulrika Hasselgren. Hon lämnar vd-rollen med omedelbar verkan efter en överenskommelse med styrelsen. Orsaken är ”olika syn på hur verksamheten bäst ska ledas”.

  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.