Exakta trotsar branschens utmaningar och växer inom nya områden. Nu tar bolaget nästa kliv och bildar en ny miljardkoncern tillsammans med en Stockholmsaktör.
Tryckeribranschen har lidit hårt av digitaliseringen, men för Exakta i Malmö har överlevnadsstrategin varit solklar: Att satsa för att vinna stordriftsfördelarna. Bolaget har köpt upp mindre tryckerier runtom i Sverige och på så sätt blivit en av landets största aktörer.

— Vi bestämde oss för att ta en framträdande position under konsolideringsfasen. Vi skapade lite konstgjord tillväxt, för vi växte ju samtidigt som branschen minskade. Men alternativet hade varit att minska kapaciteten och då också den egna utvecklingen, säger Patrick Andersson, vd för Exakta Group, ägarbolaget till Exaktas tryckeriverksamhet.
Exakta Group omsätter årligen ungefär 400 miljoner kronor och gjorde förra året en vinst på 5,3 Mkr. All verksamhet är samlad i Östra Hamnen i Malmö, efter att Exakta Printing från Hässleholm och Tryckfolket från Malmö gick samman 2014.
Att växa genom förvärv har varit en viktig del av Exaktas strategi, innovation och nytänk en annan. Bolaget har vågat kliva in på nya affärsområden vilket har gett dem en bättre position för att möta marknadens behov.
— Det är kul att jobba i en traditionell bransch men i ett bolag som vill vända uppochner på branschen. Ingen annan är så stor som vi på e-handel och där har vi en tillväxt, det är vårt största affärsområde nu, säger Patrick Andersson.
Tävlingsinstinkt
Patrick Anderssons karriär inleddes på fotbollsplanen där han spelade Allsvensk fotboll för såväl Trelleborg, Helsingborg som Malmö FF. Skador tvingade honom att hitta en karriär utanför fotbollen och med en far som drev tryckeri halkade han in på det spåret. Tävlingsinstinkten följde med och så småningom fick han möjlighet att ta över ett annat bolag i branschen.
— Har man spelat på hög nivå har man tävling i sig. Månadsbokslutet blev ju matchen på något sätt. Vi gick från 19 miljoner i omsättning till 75 miljoner på fem år, mitt under värsta krisperioden i grafisk bransch.
Nästa år fusioneras Exakta Print med Stockholmskoncernen Åtta 45. Det blir början på en ny era för den skånska tryckerikoncernen, som i februari kommer att gå under ett nytt, gemensamt bolagsnamn. Det nya bolaget blir ett av Skandinaviens största tryckerier som tillsammans kommer att omsätta dryga miljarden.

Exakta Groups tre ägare äger tillsammans dryga tredjedelen av det nya bolaget medan Åtta 45:s vd Erik Mauritzson äger strax över 40 procent.
Patrick Andersson blir chef över Malmöverksamheten där allt digitalt print kommer att hanteras, medan Erik Mauritzson blir ny koncern-vd. Men den marknadsfokuserade strategin som visat sig framgångsrik i Exakta kommer att spela en viktig roll även i den nya koncernen.
— Vi ska skapa en ny kategori i den grafiska branschen. Vi vill vara nära våra kunder och utbildar specialister inom våra segment, vilket inte är vanligt i vår bransch.
Julia Fryklund












































