Det tog sin tid. Men till slut var investerarintresset stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.
Malmöbolaget Re:meat vill revolutionera matindustrin genom att odla kött. I januari deltog bolagets vd Jacob Schaldemose Peterson vid Rapidus pitchevent i Lund, där bolaget sökte totalt 6 miljoner kronor. Men när rundan stängdes hade de tagit in nästan det dubbla: 11 miljoner kronor.
— Det är härligt, vi lyckades skapa en fomo-effekt (fear of missing out, red). Det satt långt inne, men till slut, säger Gittan Schiöld, som är bolagets CCO och medgrundare.
Det är en namnkunnig investerargrupp som deltagit i rundan, med bland annat 8+ Ventures, Kristofer Forss, som grundat Bastard Burgers, Jon Persson och Erik Rosengren som grundat Söderberg & Partners och Judith Wolst, som grundat SusTechable, samt Skåne Ventures. Dessutom deltog en rad mindre ängelinvesterare.
— Det är så kul, vi har lyckats hitta en härlig mix av kompetenser. De har även bra kontaktnät i branschen och vi behöver etablera strategiska partnerskap i värdekedjan. De som går in nu har ett brett nätverk och kan stötta upp, säger Gittan Schiöld.

Hon framhåller att det också handlar om investerarnas inställning till produkten.
— De har tron på att det är det här kommer vi att äta i framtiden, att vi radikalt kommer förändra vårt sätt att äta kött – om vi nu ska äta kött, säger Gittan Schiöld.
En fråga om beredskap
Det går att peka på många klimatfördelar med odlat kött framför traditionell djurhållning. Att odla kött tycks också ligga rätt i tiden när säkerhet och beredskap hamnat högt på dagordningen.
— Det som händer i omvärlden har gjort att klimatfrågan hamnat i skymundan, men matproduktionen är ju en del av beredskapen, så därav lyckas vi fortsätta vara relevanta.
Kapitalet kommer att gå till att bygga en pilotanläggning där odlingen ska ske, där bolaget gärna jämför sin process med ett bryggeri. ”Köttbryggeriet” kommer att byggas i Lund, för att visa för kunderna hur odlingsprocessen går till.
— Våra kunder är ju matproducenterna och vi behöver visa på hur effektiv processen är, och att det funkar, säger Gittan Schiöld.
Med det nya, oväntat stora, kapitalet kan bolaget driva på sin utveckling snabbare, och har också lite längre runway. Men om ett år behöver bolaget fylla på kassan igen.
— Det blir förhoppningsvis vår sista runda, på kanske runt 20 miljoner kronor. Men vi är supertaggade att få ta nästa steg nu, det ska bli jättespännande, säger Gittan Schiöld.
Julia Fryklund