Teknikkonsulten Trivectors medarbetare köpte ut grundarna och hade stora expansionsplaner. Då tvärbromsade marknaden. Så här ser vd Lena Smidfelt Rosqvist på framtiden.
I slutet av 2021 gick några medarbetare ihop och köpte teknikkonsultbolaget Trivector Traffic av grundarna Christer Ljungberg, Per Gunnar Andersson och Klas Odelid. Lena Smidfelt Rosqvist, anställd i bolaget som forskningschef sedan 2003, blev ny vd.
— Det är tre år sedan nu och det har hänt mycket, det är en stor omställning. Nu fungerar det bra, men det har varit ett arbete att få en helt annorlunda styrelse och ledningsgrupp på plats, säger Lena Smidfelt Rosqvist.
Trivector Traffic, som tillsammans med bolagen Trivector System och Trivector LogiQ, utgör Trivector-gruppen, har 50-talet anställda.
Bolaget är en teknikkonsult inom samhällsutveckling, huvudsakligen inom trafikplanering och mobilitetslösningar och hjälper exempelvis kommuner med planering av vägar. Huvudkontoret ligger i Lund, men kontor finns också i Stockholm, Göteborg och Luleå.
När medarbetarna tog över ägandet inför 2022 var expansionsplanerna ambitiösa. Luleåkontoret skulle just öppna och fler medarbetare skulle anställas. Men sommaren 2023 bromsade marknaden in rejält; det var början på ett stålbad som drabbade många bolag hårt. Trivector har klarat sig igenom den tuffa perioden förhållandevis bra, berättar Lena Smidfelt Rosqvist.
— Vi har inte behövt säga upp någon, så det är vi glada för. Men vi har inte heller rekryterat i samma takt som vi har tappat medarbetare.
Det första året som Trivector Traffic var medarbetarägt gick bra. Under 2022 ökade omsättningen i bolaget med 23 procent, till 81 miljoner kronor. Under 2023 ökade omsättningen med någon dryg procent till, men förfrågningarna på marknaden minskade kraftigt under andra halvåret. I resultatet för 2024 syns effekterna av nedgången tydligt.
— Vi tappade omsättning förra året, drygt 10 procent, säger Lena Smidfelt Rosqvist.
Hon menar att Trivector är bättre rustat för konjunkturförändringar idag än innan krisen kom. För 2025 har ledningen lagt en försiktig budget, men med hopp om tillväxt.
— Vi har anställt en marknadschef som kommer med utifrånperspektiv på hur vi kan jobba mer effektivt. Jag känner redan att vi fått ett mer strategiskt synsätt på hur vi kan jobba med de frågorna.
Lena Smidfelt Rosqvist har just kommit tillbaka till Lund från branschens årliga konferens Transportforum i Linköping. Den samlade bedömningen efter att ha minglat med branschkollegorna är att det på sina håll ser betydligt ljusare ut än för ett år sedan, samtidigt som det fortfarande finns signaler som inte är lika positiva.
— Det kommer vara ett mellanår, inte lysande och inte uselt. Det kommer ta många år innan fastighetsbranschen återhämtat sig, och även om huvuddelen av våra kunder är kommuner, regioner och Trafikverket så påverkar fastighetsbranschen oss ganska mycket, säger hon och fortsätter:
– Men det finns ingen annan väg framåt för världen än hållbara lösningar, så vår kompetens kommer att vara fortsatt aktuell.
Julia Fryklund