Ängelholmsbaserade OXE Marine lanserade tidigare i höst en räddningsplan sedan bolaget hamnat i akuta likviditetsproblem. Nu är den första delen av planen genomförd. Det här blev utfallet.
Rapidus kunde i somras berätta båtmotortillverkaren OXE Marine tvingats upprätta en kontrollbalansräkning. För att komma tillrätta med det ansträngda finansiella läget lanserade bolaget en rekapitaliseringsplan i tre delar. OXE Marines ordförande Jonas Wikström bekräftade för Rapidus i september att de tre delarna i planen är beroende av varandra, om en faller så faller hela planen.
Nu ser den första delen i planen, en företrädesemission, ut att ha gått i lås. Emissionen som var garanterad till 77 procent blev fulltecknad sedan garanterna tagit 40 procent av den. Bolaget tillförs därmed emissionens fulla belopp 78 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.
Flera hinder kvar
De övriga delarna av planen består dels av en skuldsanering gentemot Europeiska Investeringsbanken avseende skulder på 92 Mkr, dels av att utställda obligationer för cirka 150 Mkr konverteras till aktier. Det senare kräver att två tredjedelar av obligationsinnehavarna säger ja.
OXE Marine tillverkar diesel-utombordare och kunderna finns främst inom militär, kustbevakning och andra typer av arbetsbåtar.
Rapidus har under tisdagsförmiddagen sökt vd Paul Frick utan att nå honom.
Ola Nilsson