Probis omsättning minskade med 8 procent under tredje kvartalet. Det är en fortsättning på en flera år lång fallande trend. Vd Anita Johansen hoppas att en ny upptäckt ska leda till en vändning.
I en ny studie utförd på möss visas att konsumtion av Probis egenutvecklade probiotiska mjölksyrabakterie HEAL9 potentiellt kan fungera som en terapeutisk metod för att motverka kognitiv försämring och Alzheimers. Den ingår i den nyligen lanserade konsumentprodukten Probi Sense tillsammans med några olika mineraler.
– Detta är vår femte studie med samma mjölksyrebakterie och genomfördes i samarbete med University of Pisa, Italien. Den är utförd på möss som är predestinerade att få Alzheimers och visar signifikant positiva resultat jämfört med placebo, säger Anita Johansen, vd för Probi.
Probi har tidigare gjort fyra studier med HEAL9 – i människor – som visar att produkten ger förbättringar i inlärning, arbetsminne, humör och sömn och minskar inflammation kopplad till stress.
– För att följa upp resultaten har vi inlett ett samarbete med två organisationer som syftar till att minska risken för demens hos kvinnor, vilka står för två tredjedelar av alla fall av Alzheimers, säger Anita Johansen och fortsätter:
– Nästa studie kommer att fortsätta utforska risk- och skyddsfaktorer, såsom stress, utbildning, musik och mikrobiomet. Avsikten är att HEAL9-produkten ska användas i nästa stora studie. En sak som kännetecknar Probi är att vi baserar våra produkter på vetenskap och forskning.
Samarbetet sker med Global BHP Brain Trust och Fingers Brain Health Institute. Deras tidigare studier har visat att nära hälften av alla demensfall kan förebyggas genom kost, motion, hjärnaktivitet, sociala interaktioner och god kardiovaskulär hälsa.
I mitten av oktober lanserades Probi Sense till nordiska konsumenter.
– Och redan i november förra året lanserade vi produkten till B2B-kunder i hela världen och vi ser stort intresse, säger Anita Johansen.
Men vill inte uttala sig om hur försäljningen går. Nordamerika är Probis största marknad med 74 procent av försäljningen, följt av Europa och Mellanöstern, nära 20 procent. APAC-länderna står för 7 procent.
Varför har er försäljning fallit sedan 2020?
– År 2020 var globalt ett extremt bra år för hela branschen på grund av pandemin. Konsumenterna blev väldigt intresserade av att stärka sitt immunförsvar vilket ledde till en stor försäljningsökning. När pandemin gick över gick vår försäljning ned, bland annat för att distributörer skaffat sig stora produktlager, säger Anita Johansen och fortsätter:
– Med detta sagt är jag inte tillfreds med Probis försäljning under 2022 och 2023. Ledningen förändrades, jag blev vd i april 2023 och sedan dess håller vi på med en stor förändringsprocess med målet att få en hållbart ökad tillväxt. Under det senaste året har vi bland annat optimerat produktionen och förändrat organisationen genom att anpassa och stärka vissa funktioner såsom den kommersiella delen, utan att minska på personalen.
Hur är det med konkurrensen inom den nya produktens segment?
– Jag tycker inte att vi har en svår konkurrens på den så kallade psykobiotiska marknaden, probiotika som förbättrar hjärnhälsan. Vi har försäljning inom området. Och det är väldigt nytt för många, att probiotika inte bara är en god hjälp för att må bra i mage/tarm utan även bra för den mentala hälsan. Detta är även ett område med stor potential enligt analytiker, och då framför allt i Kina och resten av Asien.
Varför har ert resultat fallit under ett antal år?
– Vår lönsamhet minskar. Jag skulle önska att den var bättre och vi jobbar på att den ska öka. Vi har som finansiellt mål att vår EBITDA-marginal ska öka till 25 procent under 2028. Vårt förändringsarbete måste bli klart först innan EBITDA kan börja växa. Men vi ser redan resultat från våra produktionsoptimeringar och har många bra saker i gång som ska leda till tillväxt.
Mjölksyrebakterien i Probi Sense heter Lactiplantibacillus plantarum HEAL9. Under Q3 var Probis nettoomsättning knappt 144 Mkr, och EBITDA-marginalen hade ökat något till 20 procent.
Elisabet Ottosson