Lundabolaget Infonomy, som utvecklar den bärbara sensorn Snubblometer, genomför under hösten en pre-IPO-runda för att ta in kapital till en planerad börsintroduktion.
Infonomys affär är en bärbar sensor, Snubblometer, som med hjälp av AI/maskinlärande samlar information om användaren. Syftet är att hjälpa personer att förbättra sin rörlighet och självständighet, ge möjlighet för tidiga åtgärder vid försämring, förbättra rehabilitering och larma vid exempelvis en fallolycka. Bolagets algoritmer finns i en tunn bricka som fästs på benet med en dubbelhäftande väv.
Nu vill bolagets styrelseordförande och medgrundare Jonas Källmén ta Infonomy till börsen.
– Vi genomför en finansieringsrunda före årsskiftet som är ett första steg mot en IPO, säger han.
Vilken börs som Infonomy ska gå in på är i dagsläget inte bestämt och en eventuell börsintroduktion ligger cirka ett år fram i tiden, beroende på marknadsklimatet.
– Börsklimatet har stabiliserat sig på en bättre nivå än tidigare och det finns pengar och intresse på marknaden. Vi tittar på det här ur en svensk kontext i första hand, men vi tittar även på att ta in kapital från andra länder, säger Jonas Källmén.
Hur mycket pengar Infonomy ska till i under hösten är oklart. Jonas Källmén kan heller inte säga något om en bolagsvärdering.
– En del av arbetet inför en börsintroduktion är att sätta bolagsvärderingen. Andelen aktier i börsintroduktionen beror på hur klimatet är då och hur vi hamnar i värdering. Det beror givetvis också på hur de affärsmässiga aktiviteterna ser ut.
Förra året omsatte Infonomy runt 5,5 miljoner kronor och gjorde en blygsam vinst på en halv miljon. Bolaget har cirka 60 000 användare på marknaderna runt om i Europa.
– Då handlar det om att våra algoritmer finns i trygghetslarm som vi licensierar ut via partner. Vi håller på att planera en storskalig lansering av våra produkter, säger Jonas Källmén.
Infonomy har inga uttalade finansiella mål.
– Målet nu är att få ut våra egna produkter på marknaden och lansera dessa mot kommuner, regioner och andra olika aktörer som kan använda produkterna. Vi är fortfarande under utveckling och om ett par år, när vi fått ut våra produkter på marknaden, så kommer vi kunna bli bättre på omsättningen, säger Jonas Källmén.
Martin Linderoth