Vad ska ett bolag som går i noteringstankar tänka på? Här listar vi sju punkter som är avgörande för en lyckad IPO. På främst en av dem blir det bakläxa för många bolag.
Det finns flera argument för att ta ett bolag till börsen, bland annat ökad synlighet och trovärdighet. Det kan även bli lättare att rekrytera kompetens. Det är också enklare att hålla sin bolagsberättelse levande, då man är skyldig att delge marknaden information.
Finansiell förberedelse: Bolaget ska ha en väl underbyggd finansiell presentation. Det inkluderar tydliga och transparenta finansiella rapporter och en hållbar affärsmodell.
Skapa rutiner för kommunikation: Detta är en ofta underskattad punkt. Utveckla en stark kommunikationsstrategi för att tydligt visa på företagets affärsmodell, värde och potential. I noterad miljö är informationsgivningen regelstyrd och det är viktigt att direkt få ut betydande information till marknaden. I mindre bolag är det vanligt att man håller hög intensitet i kommunikationen inför och kring noteringen, medan den pågående berättelsen därefter glöms bort.
Se också till att logga personer som sitter på avgörande information, eftersom det är av stor vikt att ingen information läcker ut innan den är korrekt kommunicerad.
Tidpunkten: Sikta på notering när marknadsvillkoren är gynnsamma och intresset för investerare är högt. Säkerställa att bolaget har byggt upp en växande kundbas och efterfrågan på bolagets produkt eller tjänst.
Ledning och rådgivare: Sätt ihop en erfaren ledningsgrupp och anlita kvalificerade rådgivare som kan vägleda genom IPO-processen. Byggs bolaget kring en enskild innovatör så skapar det osäkerhet då det är svårt att avgöra vad som händer om den personen försvinner.
Representation: Tänk på hur styrelsen ser ut och om den har kvinnlig representation. Ska man ligga framkant är det här av vikt. Detta gäller också för ledningsgruppen.
Prissättning: Fastställ ett realistiskt pris för aktier som linjerar med bolagets värdering och marknadens förväntningar, samt att prissättningen ska vara attraktiv för investerare.
Webbsida: Ett måste är att ha en fungerande webbsida som är väl uppdaterad. Då kan potentiella investerare enkelt hitta information om verksamheten.
Martin Linderoth