onsdag 4 december 2024

inloggad som

Så väcker du journalistens intresse

|  ,
|  

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

Krönika av Gunnar Wrede

Jag var på Hetch i Helsingborg i veckan och ingick i en panel av journalister som gav våra bästa tips till startups om hur man väcker journalisters intresse för deras bolag, produkt och person. En artikel i rätt sammanhang kan ju öppna ögonen på investerare och andra viktiga intressenter.

I panelen ingick, förutom jag själv, mina eminenta branschkolleger Miriam Olsson Jeffery från Sydsvenskan och Mikaela Hedberg från Helsingborgs Dagblad.

Vi var överens om att många entreprenörer, och även större företag, generellt är rätt dåliga på att förklara vad de gör. Vad är liksom produkten? 

Många lägger krutet på att beskriva problemet som produkten löser, visionen som enterprenören har om hur deras produkt ska förändra världen. Gott så, det ingår i den stora bilden. Men om man inte förstår vad produkten eller tjänsten egentligen är och hur den ska säljas så blir det mest allmänt mummel i våra öron.

Så ett tips: Försök se på dig själv med andras ögon och förklara så att en tolvåring förstår. Du är sannolikt hemmablind för det du håller på med och vi journalister kastar oss dagligen från ämne till ämne och kan omöjligen vara lika specialiserade som entreprenören är inom sitt område.

Sedan har vi det där med vinkeln. Många ser vinkling som något negativt, men nästan alltid bara när vinkeln inte blev den önskade. En artikel kan helt enkelt inte innehålla allt och måste fokuseras, vinklas, för att budskapet ska vara relevant för läsarna.

En artikel om dig eller din verksamhet kommer att bli helt olika om det är Rapidus eller Helsingborgs Dagblad som intervjuar dig. Ändå blir många överraskade när de ser resultatet. Men vi journalister har ju en målgrupp som vi skriver för och det är relevansen för dessa som vi tänker på.

Våra entreprenörer undrade hur man bäst approcherar oss. Måste man skriva ett pressmeddelande enligt konstens alla regler (vilka nu det är)?

Svaret är nej. Det går bra att ringa eller bara skriva en enkelt mail med ”hej jag har ett tips, det gäller…”.

Och vad är det som väcker vårt intresse? Här kan jag bara svara för Rapidus och vi gillar spännande innovationer med hög teknikhöjd, bra och realistiska affärsidéer. Inte minst gillar vi människor och känslor eftersom vi vill beskriva entreprenörens vardag precis så levande som den är. Och om något är överraskande och får dig som läsare att haja till, då är vi journalister glada.

Tipsa oss om din spännande verksamhet med ett mail till: rapidus@rapidus.se

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Yazen vill växa som Angry Birds

    Sedan en kvarts miljard landat på kontot hos den digitala överviktskliniken Yazen siktar bolaget på att växa i Europa. Finansieringsrundan medförde breddad kompetens på ägarlistan. Men vad har Angry Birds med det att göra?

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.

  • Trögt för sydsvensk export

    Trots ekonomiska utmaningar ser sydsvenska exportföretag optimistiskt på framtiden. Men orderingången från norra Europa, dit en stor andel av exporten går, är för tillfället trög. Det är framförallt tillverknings- och byggbolagen som drabbas.