torsdag 5 september 2024

inloggad som

Så väcker du journalistens intresse

|  ,
|  

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

Krönika av Gunnar Wrede

Jag var på Hetch i Helsingborg i veckan och ingick i en panel av journalister som gav våra bästa tips till startups om hur man väcker journalisters intresse för deras bolag, produkt och person. En artikel i rätt sammanhang kan ju öppna ögonen på investerare och andra viktiga intressenter.

I panelen ingick, förutom jag själv, mina eminenta branschkolleger Miriam Olsson Jeffery från Sydsvenskan och Mikaela Hedberg från Helsingborgs Dagblad.

Vi var överens om att många entreprenörer, och även större företag, generellt är rätt dåliga på att förklara vad de gör. Vad är liksom produkten? 

Många lägger krutet på att beskriva problemet som produkten löser, visionen som enterprenören har om hur deras produkt ska förändra världen. Gott så, det ingår i den stora bilden. Men om man inte förstår vad produkten eller tjänsten egentligen är och hur den ska säljas så blir det mest allmänt mummel i våra öron.

Så ett tips: Försök se på dig själv med andras ögon och förklara så att en tolvåring förstår. Du är sannolikt hemmablind för det du håller på med och vi journalister kastar oss dagligen från ämne till ämne och kan omöjligen vara lika specialiserade som entreprenören är inom sitt område.

Sedan har vi det där med vinkeln. Många ser vinkling som något negativt, men nästan alltid bara när vinkeln inte blev den önskade. En artikel kan helt enkelt inte innehålla allt och måste fokuseras, vinklas, för att budskapet ska vara relevant för läsarna.

En artikel om dig eller din verksamhet kommer att bli helt olika om det är Rapidus eller Helsingborgs Dagblad som intervjuar dig. Ändå blir många överraskade när de ser resultatet. Men vi journalister har ju en målgrupp som vi skriver för och det är relevansen för dessa som vi tänker på.

Våra entreprenörer undrade hur man bäst approcherar oss. Måste man skriva ett pressmeddelande enligt konstens alla regler (vilka nu det är)?

Svaret är nej. Det går bra att ringa eller bara skriva en enkelt mail med ”hej jag har ett tips, det gäller…”.

Och vad är det som väcker vårt intresse? Här kan jag bara svara för Rapidus och vi gillar spännande innovationer med hög teknikhöjd, bra och realistiska affärsidéer. Inte minst gillar vi människor och känslor eftersom vi vill beskriva entreprenörens vardag precis så levande som den är. Och om något är överraskande och får dig som läsare att haja till, då är vi journalister glada.

Tipsa oss om din spännande verksamhet med ett mail till: rapidus@rapidus.se

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • Fåhraeus fyller på sin fond

    Serieentreprenören Christer Fåhraeus räknar med att ha 700 Mkr i torrt krut till årsskiftet i sin investeringsfond FSG 2. Det senaste förvärvet är en mindre andel i Göteborgsföretaget Promimic.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.


  • Aktietips för sommaren

    Det finns mer än 160 börsnoterade bolag med säte i Skåne. Visst måste några av dessa aktier glädja sina ägare i sommar? Rapidus har pratat med ett par skånska aktierävar som tipsar om aktier som kan få ett sommarmomentum.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Loop letar nya bolag

    Investerarnätverket runt Hetch i Helsingborg, med Loop Capital och Loop Ventures, växer och letar nya techbolag att investera i.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • Ljusglimtar på mörk startup-himmel

    2023 var ett tufft år för startup-scenen. De skånska inkubatorerna vittnar om färre antal ansökningar och investerare som håller hårt i plånboken. Men vändningen är på gång.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.