torsdag 21 november 2024

inloggad som

Opticept pressar spanska oliver

|  
|  

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år.

En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ. Det är Cooperativa La Salud i Andalusien som nu investerar i två Olivecept-maskiner. Affären är värd 3 miljoner kronor.

– Det har varit motvind för de spanska producenterna med torka som minskat skördarna. Förrförra säsongen försvann helt. Vi har haft maskiner ute för utvärdering och nu har en första kund valt att investera i vår utrustning trots svårigheterna. Våra maskiner kan kanske bli en lösning på deras problem som är orsakade av klimatförändringarna, säger Opticepts vd Thomas Lundqvist.

Ett andra avtal för ytterligare en maskin signerades under tisdagen med bolaget Aceites Canoliva.

Opticepts teknik kan öka utvinningen med 5-8 procent vid pressning av den finaste oljekvaliteten. Bolaget har sedan tidigare kunder i Marocko, Tunisien, Grekland, Frankrike och Italien, men enligt Thomas Lundqvist går försäljningen trögt i Spanien.

– Dörren är inte helt stängd för andra kunder i Spanien, vi har pågående diskussioner. Men vi kommer inte att fortsätta investera i tester i Spanien, nya intresserade producenter får betala för dessa själva.

Opticepts teknik kan även användas för att öka utvinningen av andra produkter.

– Ananas är det hetaste caset. Vi diskuterar att göra tester med producenter i Sydostasien, Afrika och Costa Rica. Vid ananaspressning är det svårt att få ut juicen eftersom frukten är så trådig och vår maskin ökar utbytet med 10-15 procent. Efter Doles tester i Filippinerna har de bekräftat att de är nöjda och vi för nu kommersiella diskussioner.

Opticept kom nyligen in på Food Tech 500, en lista över världens 500 viktigaste foodtech-företag. Opticept placerade sig bland 17 svenska företag på plats 107 och kom därmed trea av de svenska bolagen.

Elisabet Ottosson

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.