onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Smile startar nytt uppskalningsprogram

|  
|  

Smile och Medicon Village startar 10 X Health, ett program vars syfte är att hjälpa redan etablerade, mindre life science-bolag att accelerera tillväxten.

Enligt Ulrika Ringdahl, Smiles vice vd, är life science-industrin Sveriges nästa största exportsektor.

– Samtidigt är det just bolag i uppskalningsfas som bygger ekonomisk tillväxt i Sverige. Vi har insett att våra bolag behöver mer stöd efter avslutat inkubatorprogram och därför har vi initierat det här uppskalningsprogrammet som vänder sig till alla life science-bolag i Skåne och Blekinge, säger hon.

10 X Health är helt inriktat på life science-bolag och förhoppningen är att ge etablerade företag de färdigheter som krävs för att accelerera sin tillväxt och därmed bidra till att stärka life science-industrin i södra Sverige.

– I uppskalningsfas finns det många utmaningar och programmet är anpassat till specifika behov i den här fasen som bland annat avser affärsmannaskap, finansiering, teknik, internationalisering, organisation och effektivt ledarskap, säger Ulrika Ringdahl.

Sju skånska bolag är utvalda att delta i pilotprogrammet som startar i januari. Dessa är Iconovo, Neola Medical, Uman Sense, Paindrainer, NanoEcho, Pila Pharma och Cyxone. 10 X Health delfinansieras under tre år av Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Martin Linderoth

Smile och Medicon Village startar 10 X Health, ett program vars syfte är att hjälpa redan etablerade, mindre life science-bolag att accelerera tillväxten.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.