Idrottsstjärnor och tränare världen över är välbekanta med träningsredskapet Flowin, men det okända Malmöbolaget bakom produkten dras ändå med förluster. Det vill nya vd:n Matthew Hymers ändra på.
– Nyckelproblemet som vi nu försöker lösa är vår svaga varumärkeskännedom. Vi behöver inte bara bli bättre på att kommunicera, utan också börja samarbeta mer med våra kunder och arbeta med ambassadörer för vårt varumärke, säger han till Rapidus.
Flowin heter också bolaget som säljer de patenterade träningsplattorna med samma namn, som utnyttjar friktionkraft och utövarens kroppsvikt. Plattorna används för styrketräning – bland annat för att förebygga och rehabilitera skador – och har slagit igenom globalt inom elitidrotten på högsta nivå.
Detta utan att direkt rikta sig till den. Kunder som FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Chelsea FC, Boston Celtics och St. Louis Blues har själva hittat till skåningarnas webbshop. Många av dessa klubbar och idrottsstjärnor har dessutom gjort reklam för redskapet i sociala medier på eget bevåg.
Men bolaget har inte lyckats dra full nytta av all gratis skjuts, delvis på grund av en serie motgångar. Först fallerade Flowins produktionskedja och produktionen flyttades till Sverige. Sedan var vd:n och grundaren Glenn Håkansson nära att mista livet efter att ha drabbats av borrelia. Därefter följde pandemin och en global nedstängning av gym, Flowins största kundgrupp.
Omsättningen sjönk under perioden, från en blygsam topp på 7,3 miljoner kronor 2015 till 2,4 Mkr i fjol. Att bolaget överhuvudtaget höll sig flytande berodde delvis på idrottsstjärnornas gratisreklam, som ledde till en ökad konsumentförsäljning under pandemin. Bolaget blev bland annat kontaktat av tre franska landslagsmän och världsmästare i fotboll. Adrien Rabiot (Juventus) Samuel Umtiti (FC Barcelona) och Presnel Kimpembe (PSG) ville ha varsin träningsplatta i utbyte mot reklam.
– Bara de senaste par veckorna har till exempel Real Madrid lagt upp videoklipp med Luka Modric och Toni Kroos som tränar med Flowin, säger Matthew Hymers.
Strategin framöver är inte satt, men till en början blir det att inte springa på alla bollar.
– Vi behöver se över och uppdatera varumärket på alla plan. Det kommer att ge oss en stabil grund att stå på för att i nästa steg kunna lägga nya strategier, se över eventuella strategiska partnerskap och investeringar.
Matthew Hymers har en lång bakgrund inom den växande branschen som kallas sportstech, det vill säga teknik för att förbättra idrottsliga prestationer. Han är sydafrikan, uppvuxen i Australien och har jobbat för bland annat Adidas, Nike, Phillips och australiensiska rugbylandslaget.
– Jag har stött på många innovativa träningsredskap under min karriär, men Flowin sticker ut med en unik ”simpel komplexitet”. Det ligger så mycket komplex forskning i produktens funktionalitet, men den är oerhört enkel att använda, säger Matthew Hymers.
Emiliano Strauss