Kassacentralen fortsätter samtidigt att ta marknadsandelar, framför allt i Stockholm och Göteborg. Koncernen har ökat sin omsättning från 100 miljoner kronor 2021 till 170 miljoner i år och fördjupat sitt samarbete med kortjätten Visa.
– Jag har bara gott att säga om Weiqs fina produkt. Jag tycker även att Josef gör ett fantastiskt arbete i att synas vilket hjälper alla i branschen att få mer acceptans för den här typen av lösningar, både från restauranger och gäster. Det är ett bra exempel på nyttig konkurrens, säger Kassacentralens huvudägare och utvecklingschef Henrik Sellehed, bilden.
Kassacentralens kärnverksamhet har sedan starten 2006 varit det mer traditionella kassasystemet Truepos, som säljs med tillhörande kassa, touchskärm och kunddisplay. Under Henrik Selleheds ledning – först som utvecklingschef och sedan som huvudägare – har fokus flyttats allt mer mot modernare digitala lösningar, som knoppats av till dotterbolag.
Förra året förvärvade Kassacentralen konkurrenten Kontorservice Råå och försäljningsbolaget Alfo Systems i Göteborg. Det har gjort att koncernen kunnat ta marknadsandelar på västkusten.
– Tidigare har Malmö med omnejd varit vårt starkaste område, men nu börjar vi få riktigt bra referenser på flera platser i landet, säger han.
Det ena dotterbolaget, Trueapp, fokuserar på beställnings- och lojalitetsappar som kopplas till kassasystemet. Kassacentralens andra dotterbolag, Truepay, säljer en kombinerad beställnings- och betalningsterminal, i samarbete med kreditkortsjätten Visa. Den senaste produkten är ett molnbaserat kassasystem, med en tillhörande mobil kassa med kortläsare och kvittoskrivare – det vill säga inte helt olikt Weiqs lösning.
– Vi tror verkligen på den här typen av lösning, det är ett område som vi lägger ner väldigt mycket pengar och utveckling på. Däremot ser vi det mer som en kompletterande produkt, riktad mot en viss typ av restauranger, absolut inte en lösning för alla, säger Henrik Sellehed.
Den stundande lågkonjunkturen påverkar inte Kassacentralens mål att nå en omsättning på 200 miljoner nästa år. Koncernen har växt organiskt, utan externt riskkapital.
Mette Carlbom