fredag 22 november 2024

inloggad som

…som har en stark organisk tillväxt

Bolagen Österlenssaffran och Saffranstorp har de senaste åren uppmärksammats nationellt för sina försök att göra saffran till en vanlig skånsk gröda. Några år in i försöket har den skånska myllan visat sig vara perfekt för den eftertraktade blomman.

– Vi har en exponentiell tillväxt på knölarna som förökar sig själva genom delning. En moderknöl får mellan tre och sju dotterknölar efter ett år och så fortsätter det sedan. Första året fick vi ett kilo saffran per hektar, andra året hade vi fyra-fem kilo och i år har vi cirka 20 kilo, säger Johannes Melin, som grundade Österlenssaffran tillsammans med Karl Berglund. 

Merparten av saffranen, som består av den lila blommans pistiller, kommer dock inte att plockas. Målet är i stället att i år få ihop totalt två kilo. Detta då bolaget inte har råd att anställa plockare och grundarna inte hinner själva, trots gratis hjälp från familj och vänner. Det krävs nämligen ungefär 150-200 blommor för att få ihop ett gram saffran. 

– Vi behåller bara en tredjedel av pistillen, delen längst ut som har den mest intensiva smaken. Vanliga, storskaliga saffransodlare i Mellanöstern och södra Asien behåller hela pistillen och förlitar sig dessutom på extremt billig arbetskraft, säger Karl Berglund. 

Även om bolaget i dag säljer sin saffran för över 1.000 kronor per gram – vilket kan jämföras med vanlig butikssaffran som brukar kosta mindre än 50 kronor grammet – går kalkylen inte ihop. Det är inte lönsamt att plocka för hand, säger Karl Berglund, som hoppas att med hjälp av Storps teknik kunna pressa priset till cirka 100 kronor grammet. 

Emiliano Strauss 

Bolagen Österlenssaffran och Saffranstorp har de senaste åren uppmärksammats nationellt för sina försök att göra saffran till en vanlig skånsk […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.