lördag 23 november 2024

inloggad som

Croptailor går in i kommersiell fas

|  ,
|  

Efter många års forskning börjar havreförädlingsföretaget Croptailor marknadsföra sina produkter, under ledning av Alf Ceplitis som kom in som vd i höstas. Bolaget tar även in fyra miljoner kronor från ägarna som ska gå till fortsatt utvecklingsarbete.

– Ägarna tyckte att det var dags att ta nästa steg, från labb till kund, men vi är fortsatt delvis ett forskningsbolag. Nu är vårt huvudfokus försäljning av genetiska egenskaper hos havre till växtförädlingsföretag som själva utvecklar nya havresorter. Vi förhandlar med flera intresserade kunder, säger Alf Ceplitis som efterträtt Olof Olsson på vd-posten.

Croptailor lyckades för några år sedan kartlägga hela arvsmassan hos havre och bolagets produkter är baserade på den forskningen. Företaget har ett mutantbibliotek som innehåller havresorter med olika förändrade egenskaper. Det handlar om exempelvis förbättrat näringsinnehåll som mer protein och fiber, eller lägre kvävebehov vid odling.

– Vår vision är att öka värdet på havre som råvara genom att ladda havren med intressanta egenskaper. Den traditionella växtförädlingen gör ett bra jobb när det gäller att öka odlingsutbytet och vi riktar i stället in oss på egenskaper som skapar värde längre fram i förädlingskedjan. Vi tillhandahåller de specifika egenskaper som kunderna önskar tillsammans med så kallade genetiska markörer så att bolagen i sin tur kan utveckla anpassade havresorter, säger han.

Bolaget tar även fram egna havresorter och har nyligen fått en ny sort godkänd av Jordbruksverket. Målet är att själva introducera de egna sorterna på marknaden. Alf Ceplitis har i många år arbetat för Lantmännen – som är Croptailors huvudägare – och ansvarat för deras havreförädlingsprogram. Han är fortfarande anställd hos Lantmännen och satt i Croptailors styrelse innan han intog vd-posten.

Elisabet Ottosson

Efter många års forskning börjar havreförädlingsföretaget Croptailor marknadsföra sina produkter, under ledning av Alf Ceplitis som kom in som vd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.