Investeraren och Polaris-veteranen Jan Dahlqvist köper in sig i Rapidus efter att ha prenumererat på nyhetstjänsten i 22 år.
– Jag var nog en av de allra första prenumeranterna, säger han till Rapidus.
Vilken nytta har du haft av medlemskapet? Det vill säga, utöver denna affär.
– Jag har kunnat följa bolaget från en väldigt tidig fas. Många av bolagen Rapidus bevakar är för små för Polaris, men genom att följa deras utveckling har jag skapat en mig värdefull förkunskap till när de kommit upp i vår nivå. Nyhetsbrevet och nätverksträffarna har gett mig chansen att bekanta mig med framtidens investeringar och skapat förutsättningar för att kunna agera i ett så tidigt skede som möjligt.
Varför köper du in dig?
– I dag arbetar jag flexibelt och söker egna attraktiva investeringar, och om Rapidus inte fanns så skulle det bli oerhört tyst. Det är en tjänst för företagens och näringslivets bästa. Det finns ett stort värde i den här typen av omvärldsbevakning för alla regioner utanför huvudstaden och därmed ser jag även en stor tillväxtpotential i Rapidus.
Det är din första medieinvestering, hur ser du på denna bransch du nu ska ge dig in i?
– Jag kommer inte från industrin vilket jag tror är en styrka. Medielandskapet har aldrig varit i en så stor omdaning som nu, med både nya distributionskanaler, medier och intäktsmodeller. Det är en gammal, konservativ bransch som behöver tänka nytt.
Hur vill du att Rapidus ska utvecklas framöver?
– Vi har bara hunnit ha ett par möten och inte bestämt något än. Men idén är att skala upp och replikera modellen i andra orter, först i Skåne och sen i Sverige. Jag vill skapa ett nationellt Rapidus som, precis som i Skåne i dag, är etablerat som det bästa mediet för tillväxtbolag och startups.
Emiliano Strauss