fredag 22 november 2024

inloggad som

Nytt fokus för Corebon

|  
|  

Corebon startades för tio år sedan av skidentusiaster som tagit fram en ny tillverkningsmetod av kompositmaterial. Tidigare upptogs en stor del av bolagets verksamhet av produktion av kunddetaljer, men nu är huvudfokus istället att leverera produktionslösningar till kunder.

– Vi slår oss in på en befintlig global marknad med vår unika teknologi och riktar oss mot tillverkare av kompositer, vilka finns främst i Europa och USA, säger Corebons vd Erik Ringdahl.

Corebon utvecklar och säljer produktionslösningar för fiberkomposittillverkning baserade på snabb, jämn och effektiv induktionsvärmningsteknik. Komposittillverkning använder sig vanligtvis av värme. Stora gjutformar värms då upp och för att få en jämn spridning av värmen görs verktygen normalt tjocka och tunga. Med Corebons teknik behövs inte det, utan bolaget tillverkar tunnväggiga skalverktyg av metall eller kolfiberkomposit, som ger högre produktionstakt och lägre energiförbrukning, enligt Erik Ringdahl.

Kunderna är tillverkare av komponenter till bland annat fordons-, flyg- och energisektorn.

– De senaste åren har vi färdigställt konceptet och fått tekniken godkänd globalt. Vi har också realiserat ett projekt med en storkund inom bilindustrin och har skrivit nya avtal med kunder inom flygindustrin samt med bolag som tillverkar sportutrustning och nu senast med ett medicintekniskt företag, säger Erik Ringdahl.

Sedan 2019 håller bolaget till i Fosie i Malmö och fokuserar nu på att leverera kompletta verktygslådor med bland annat formar och induktor. Corebon har i dag runt 50 anställda fördelade på tre bolag: Corebon AB, Corebon Production och Corebon Induction Heating. Huvudägare är, förutom grundarna, Scania Growth Capital, samt två privata investerare.

Elisabet Ottosson

Corebon startades för tio år sedan av skidentusiaster som tagit fram en ny tillverkningsmetod av kompositmaterial. Tidigare upptogs en stor […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.