torsdag 30 maj 2024

inloggad som

Nytt fokus för Corebon

|  
|  

Corebon startades för tio år sedan av skidentusiaster som tagit fram en ny tillverkningsmetod av kompositmaterial. Tidigare upptogs en stor del av bolagets verksamhet av produktion av kunddetaljer, men nu är huvudfokus istället att leverera produktionslösningar till kunder.

– Vi slår oss in på en befintlig global marknad med vår unika teknologi och riktar oss mot tillverkare av kompositer, vilka finns främst i Europa och USA, säger Corebons vd Erik Ringdahl.

Corebon utvecklar och säljer produktionslösningar för fiberkomposittillverkning baserade på snabb, jämn och effektiv induktionsvärmningsteknik. Komposittillverkning använder sig vanligtvis av värme. Stora gjutformar värms då upp och för att få en jämn spridning av värmen görs verktygen normalt tjocka och tunga. Med Corebons teknik behövs inte det, utan bolaget tillverkar tunnväggiga skalverktyg av metall eller kolfiberkomposit, som ger högre produktionstakt och lägre energiförbrukning, enligt Erik Ringdahl.

Kunderna är tillverkare av komponenter till bland annat fordons-, flyg- och energisektorn.

– De senaste åren har vi färdigställt konceptet och fått tekniken godkänd globalt. Vi har också realiserat ett projekt med en storkund inom bilindustrin och har skrivit nya avtal med kunder inom flygindustrin samt med bolag som tillverkar sportutrustning och nu senast med ett medicintekniskt företag, säger Erik Ringdahl.

Sedan 2019 håller bolaget till i Fosie i Malmö och fokuserar nu på att leverera kompletta verktygslådor med bland annat formar och induktor. Corebon har i dag runt 50 anställda fördelade på tre bolag: Corebon AB, Corebon Production och Corebon Induction Heating. Huvudägare är, förutom grundarna, Scania Growth Capital, samt två privata investerare.

Elisabet Ottosson

Corebon startades för tio år sedan av skidentusiaster som tagit fram en ny tillverkningsmetod av kompositmaterial. Tidigare upptogs en stor […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.