Radinns elsurfbräda slår försäljningsrekord i år igen och håller i sin tillväxttakt på cirka 200 procent. Efterfrågan har ökat allt mer under pandemin och bolaget höjde nyligen prognosen till 5.000 sålda brädor under 2022 och 1.900 stycken i år. Samtidigt fortsätter man investera i att dra ner priset ytterligare.
– Vi hade kunnat sälja mer om det inte vore för att vi haft en otroligt komplicerad supply chain-situation i världen, vi är väldigt beroende av en smidig logistik. Men vi har upplevt en extrem efterfrågan på våra produkter. Vi har haft rätt i våra antaganden att viljan att surfa ljudlöst på vatten är väldigt stor och stark. Därför jobbar vi kontinuerligt med att få ner priset och fokuserar mycket på kapacitetsökning, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn.
När han och vd Mathias Bergman 2018 tog över rodret på Radinn kostade en bräda över 150.000 kronor, nu är de nere på runt 100.000. Samtidigt har också bolagets omsättning ökat. Netton har gått från under miljonen till över 14 miljoner 2019 och 45 miljoner 2020. I år går de enligt Calle Håkansson mot 120-140 miljoner i nettoomsättning.
Men vinsten uteblir än så länge. Enligt pre-pandemiska prognoser skulle 2020 vara året de nådde svarta siffror, nu ser det ut att bli nästa år.
– Vi vill visa att vi är ett hälsosamt bolag som kan stå på egna ben och visa lönsamhet. Samtidigt är vi väldigt måna om att hålla i tillväxttakten på 3X om året, säger Calle Håkansson.
Investeringarna i att vidareutveckla produkten kommer inte heller minska framöver. Det uttalade slutmålet är att uppnå 30/30/30, det vill säga att kunden för 30.000 kronor får en bräda som väger 30 kilo och uppnår 30 knop i hastighet, vilket dagens brädor gör. De har tio kilo kvar till målvikten och desto mer kvar på kostnadssidan.
– Just nu är efterfrågan större än kapaciteten. Vi känner att vi nått igenom med våra produkter, nu gäller det att skapa tillgänglighet och sen kommer efterfrågan öka exponentiellt ju lägre priset blir, säger Calle Håkansson.
Emiliano Strauss