torsdag 21 november 2024

inloggad som

First Class Brands blir del av livsmedelskoncern

Livsmedelsföretaget First Class Brands i Lund köps upp av börsnoterade Humble Group. Köpeskillingen är på drygt en kvarts miljard kronor, 40 procent i kontanter och resten i aktier i moderbolaget. First Class Brands kvarstår dock som ett eget helägt dotterbolag inom koncernen.

– Humble har gjort flera förvärv av entreprenörsdrivna bolag och betraktar oss som ett självständigt företag. Vi ska agera som vi gjort tidigare, men de vill att vi ska utöka säljstyrkan och arbeta in flera av koncernens dotterbolags produkter. I Sverige är det några få väldigt stora aktörer som dominerar och har egen utbyggd försäljningsorganisation, säger Håkan Pålsson, First Class Brands styrelseordförande, till Rapidus.

First Class Brands säljer bland annat produkter utan eller med mindre socker under varumärket HealthCo och drycker och proteinbars under namnet ProBrands. Efter uppköpet behåller bolaget sitt huvudkontor i Lund och sitt lager i Malmö. Ledningen med vd Martin Trnovsky i spetsen stannar också kvar.

I och med affären ska First Class Brands börja sälja delar av Humble Groups övriga produkter i Sverige medan Lundabolaget får draghjälp med sina produkter i utlandet, enligt Håkan Pålsson.

–De kan öppna internationella säljkanaler för oss medan vi är starkare på hemmamarknaden. Vår säljstyrka är väl utvecklad redan nu med 14 egna säljare i hela Sverige. Som noterat bolag är det viktigt för Humble att aktieägarna kan se och köpa deras produkter i butiken och där kan vi hjälpa dem, säger Håkan Pålsson.

I år förväntas First Class Brands omsätta 255 miljoner kronor och göra en vinst på 23 miljoner. I avtalet ingår också en rörlig ersättningsdel baserad på de närmaste tre årens resultat på upp till 85 miljoner kronor.

–För FCB:s framtid ser vi väldigt positivt på detta, vi tror att det ger resultat i ökad omsättning och resultat samtidigt som vi kan bidra till Humble Group. De har gjort ett bra intryck på den korta tid som gått sedan de kontaktade oss via LinkedIN och tyckte att vi var lämpliga i portföljen, säger Håkan Pålsson.

Niclas Lindstrand

Livsmedelsföretaget First Class Brands i Lund köps upp av börsnoterade Humble Group. Köpeskillingen är på drygt en kvarts miljard kronor, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.