söndag 7 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Från höjdhoppsgropen till världsmarknaden

Kort sagt: Ni har väl sett filmen om Årets Rapidusföretag som vår trotjänare Kristoffer Lindblad och vårt stjärnskott Julia Eriksson producerat? Se den igen, det gör ni här! I dessa mörka tider behöver vi en framgångshistoria och det är just vad vinnaren Spiideo bjuder på.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus prisutdelare

Nationella Innovationsrådet. Det låter fint. Och självaste statsministern är ordförande. Nu händer det grejer! Dags att innovera fram nästa exportsuccé efter Alfred Nobel, Håkan Lans, Anders Celsius och… öh… Per Gessle, uppfinnare av den totalt menlösa poplåten bestående av enbart en refräng.

Nej, så funkar det inte alls. Visst är det bra att det skapas infrastrukturer för att få innovationer att bli bärkraftiga. Men tro inte att det är vid veckans digitala möte mellan skånska makthavare och det ovan nämnda Nationella Innovationsrådet som det skapas nya arbetstillfällen, inte mer än för statliga utredare och nationella samordnare.

Den verkliga innovationskraften har alltid funnits hos enskilda individer. Därför fortsätter Rapidus att fira en uppfinning gjord i en höjdhoppsgrop i Lund i stället för att punktbevaka organisationen vars ”uppgift är att med innovation bidra till lösningar på de stora samhällsutmaningarna och verka för ett långsiktigt konkurrenskraftigt och hållbart Sverige” som det så vackert står på Regeringskansliets hemsida.

Årets Rapidusföretag 2020, Spiideo, är på många sätt en typisk vinnare. De har 30 träffar i Rapidus arkiv, den första från när företaget bildades 2012. All visdoms källa Google tillför väldigt lite i nyhetsväg, Spiideo återfinns mest på olika idrottsklubbars hemsidor, från Benfica till Borgeby FK.

Att Årets Rapidusföretag är en doldis är business as usual, det är ju tillväxtbolag som vi premierar och sådana har fullt upp med att skapa just tillväxt. Måhända är Spiideo något extrema. Av de 30 artiklarna i Rapidusarkivet har jag själv skrivit fyra och varje gång har ordförande Örjan Johansson redogjort för en fördubbling av omsättningen och avfärdat frågan om när bolaget ska gå med vinst med en axelryckning. (Samt påmint om att Spiideo rimmar med video, det är lätt för väschöttar att uttala bolagsnamnet med ett göteborgskt i-ljud.)

Spiideos historia är också typisk i sin otypiskhet. Örjan, veteran från Anoto och Mashmobile, fick ett problem att lösa. Sonen tränade höjdhopp och behövde kunna se sig själv hoppa för att veta hur han kunde förbättra tekniken. Lösningen blev en Axiskamera – det var ju ändå i Lund – och en fjärrkontroll. Den lösningen har spritt sig till de största idrotterna, ligorna, klubbarna och alla kontinenter (möjligen undantaget Antarktis).

Tekniken bakom Spiideo förflyttar inte berg (som Alfred Nobels uppfinning kan göra), men den löser ett problem som uppenbarligen är globalt. Att idrottare både vill kunna analysera sina prestationer och sprida dem till andra så billigt som möjligt. De stora klubbarna kan nörda ned sig i varenda passning och fotvinkel. De små kan få sina matcher sända till supportrarna och få in varmkorvpengarna även utan publik.

För juryn – Jan Wifstrand, Charlotte Ahlgren Moritz, Lennart Gustafson och undertecknad – var Spiideo ingen nykomling. Företaget har funnits på fusklappen längre än jag varit på Rapidus. Men någon hoppade ännu högre varje år, tills pandemin kom och Spiideo sållades till de företag som bara fortsatte växa. Mest av alla i hela Öresund, enligt Financial Times lista över de snabbast växande företagen (som jag vill påpeka skedde efter att vi redan hade utsett en vinnare, först med nyheten heter det).

Den resan har gjorts utan nationella innovationsråd, industrikansler, innovationskatapulter och allt vad det heter. Om innovationsrådet vill ha råd om innovationer så borde det koppla upp sig mot Spiideos kontor på Lilla Torg och faktiskt prata med några av dagens innovatörer under ledning av vd Patrik Olsson i stället för att som bäst prata om dem.

Och hur gick det med höjdhoppet som Spiideo uppfanns för? Inte illa alls, sonen heter Fredrik Löfgren och tog SM-guld 2015 på sitt personliga rekord 2,14 meter. Därmed blev han den andre Lundapågen efter Linus Thörnblad att vinna SM i höjdhopp. Men den förste som varit med att starta Årets Rapidusföretag medan han tränade.

 

Kort sagt: Ni har väl sett filmen om Årets Rapidusföretag som vår trotjänare Kristoffer Lindblad och vårt stjärnskott Julia Eriksson […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • ”Man måste alltid ha ett walk away-pris”

    Ett hundratal speciellt inbjudna fyllde lokalen när Rapidus höll en förmiddag på temat M&A på onsdagen. Tre skånska profiler gav sin syn på olika aspekter av företagsförvärv och samgåenden. Klicka för att se mingelbilder från eventet.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Dags för årets 34:or

    Äntligen! Nu är årets lista klar med 34 företagare som är max 34 år – som ska få en eloge för flit, smarthet och framgång.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission.