söndag 24 november 2024

inloggad som

Färsking satsar på export

|  
|  

Färskings andra produkt fick dras tillbaka förra året, men samtidigt lyfte den allt populärare granolan bolaget så de nådde sitt omsättningsmål. Nu siktar det Helsingborgsgrundade bolaget på en nordisk expansion.

För ett år sedan lanserades en havrebaserad smoothie, men när covid drog in vid samma tid fick många inköpare kalla fötter och produktionen drogs tillbaka. Men Färskings granola fortsatte att sälja och de nådde därmed ändå upp till omsättningsmålet för 2020 på 13 miljoner kronor, en ökning från 7,5 miljoner 2019.

– Den växer jättemycket. Vi lanserade den för några veckor sedan på Coop så nu finns vi hos alla de fem stora återförsäljarna. Det är ett stort mål, säger Amanda Larsson som tillsammans med Calle Rosengren grundat bolaget.

Hon har återigen klivit in som vd för företaget, efter att den externa vd:n Axel Appelgren lämnat bolaget, och de har precis anställt en drift- och ekonomichef samt är på jakt efter en försäljningschef. Nu tittar de nämligen på marknader utanför Sverige. I slutet av januari fick Island bli den första internationella marknaden för Färsking.

– Det passar bra som första exportmarknad, som ett test. Det är en liten marknad så går det dåligt är det inte så farligt. Inte för stora volymer, så om det går bra har vi inga problem med produktionskapacitet, säger Amanda Larsson.

Tillsammans med sin medgrundare flyttade hon till Stockholm för två år sedan, men de har fortfarande några av sina investerare kvar i Skåne. Målet är nu att både utveckla nya produkter och fortsätta sin internationella expansion.

– Vi vill bli att nordiskt varumärke, så det ligger i pipen att undersöka grannländerna, säger hon.

Mette Carlbom

Färskings andra produkt fick dras tillbaka förra året, men samtidigt lyfte den allt populärare granolan bolaget så de nådde sitt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.