IT-företaget Crunchfish har utvecklat en patentsökt lösning för digitala offlinebetalningar och är på god väg att lansera i Indien. Men även Sverige kan bli en marknad, här görs mindre än vart tionde köp med kontanter och vår välfungerande IT-struktur driver på marginaliseringen av fysisk valuta.
– Det gör den svenska betalmarknaden känslig för störningar och driftstopp. På samma gång finns länder med betydligt sämre IT-infrastruktur där många digitala transaktioner misslyckas. Vi har goda förhoppningar om att patent beviljas för vår offlinelösning. Det ger oss en fantastisk position på marknaden eftersom vi kompletterar alla världens betaltjänster med något nytt som behövs, säger Joachim Samuelsson, vd på Crunchfish.
Han hoppas på att Indien blir deras första stora marknad för den nya lösningen. Indien är ett land med skral IT-infrastruktur där nätuppkopplingen ofta strular, enligt Joachim Samuelsson. När många i corona-tider inte vill använda kontanter slår mobila betalningar rekord. Transaktionerna misslyckas dock ofta på grund av dåligt internet eller överbelastade bankservrar.
– Det skapar ett stort behov av att betala offline. Riksbanken i Indien uppmanar nu marknaden att implementera offlinebetalningar och Crunchfish har lösningen. Många betalexperter i Indien tycker att den är briljant.
Även Sverige skulle ha stor behållning av offlinebetalningar, enligt Samuelsson. Kontanter är det enda betalmedlet som fungerar utan uppkoppling, men används alltmer sällan eftersom vår IT-infrastruktur gör digitala betalningar svårslagna.
– Hela samhället kan lamslås när något krånglar en längre tid, alla har vi varit med om dåligt nät på stora evenemang eller på tåget. Sedan händer det ju ibland att Swish, Bank-ID eller någon kort- eller bankserver ligger nere. En digital möjlighet att betala offline behövs eftersom ett kontantfritt samhälle gör oss väldigt sårbara. Vi vill revolutionera digitala betalningar genom att göra dem robusta och friktionsfria, säger Joachim Samuelsson.
Julia Eriksson