måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scientific EdTech blir Akribian lagom till lansering

Lundabolaget Scientific EdTech byter namn till Akribian inför beta-lanseringen av bolagets matematikspel för lågstadiebarn, som utvecklats i samarbete med bland annat Microsoft och Massive Entertainment. Samtidigt öppnar planerar man en ny finansieringsrunda för att kunna skala upp efter lansering.

– Den kommer att bli större än den senaste rundan på drygt fem miljoner kronor, säger teknikchefen Henrik Rosvall.

Han är medgrundare till bolaget tillsammans med psykologen Martin Hassler Hallstedt, vars KBT-forskning spelet bygger på. Det är ett äventyrsspel som heter ”Count on me!” och i första hand riktar sig till lågstadieelever. Lagom till första lanseringen byter nu bolaget namn till Akribian.

– När vi grundade bolaget behövde vi komma på nåt snabbt. Vi tänkte: vi har vetenskap i bakgrunden och vi utvecklar edtech – scientific edtech. Men nu har vi har märkt att hemsidan blir svår att stava till och fått höra att det låter mer som en branschorganisation. Så efter en lång process bestämde vi oss för att byta till Akribian, som ursprungligen är ett grekiskt ord som förknippas vetenskaplig noggrannhet, säger Henrik Rosvall till Rapidus.

Spelet lanseras i en beta-version på svenska i november. Samtidigt fortsätter bolaget testa och vidareutveckla spelet i Massive Entertainments testlabb i Malmö för att justera eventuella olägligheter innan den riktiga lanseringen till vårterminen. Då släpps spelet på svenska och engelska i Sverige och Storbritannien. Till en början lanserar de till iPads på Apples marknadsplats Appstore och till nästa år ska Akribian färdigställa en version för Android-surfplattor.

– Vi började som ett företag som riktas till skolor, men när vi märkte hur svårt det är att få snabbt genomslag gick vi mot konsumentmarknaden. Vi har ett forskningsprojekt i skolan tillsammans med Eslövs kommun, men i övrigt riktar vi oss mest till privatpersoner. Därför kommer vi nu att börja med lite marknadsföring och öka närvaron i fler kanaler, säger Henrik Rosvall.

Emiliano Strauss

Lundabolaget Scientific EdTech byter namn till Akribian inför beta-lanseringen av bolagets matematikspel för lågstadiebarn, som utvecklats i samarbete med bland […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.