fredag 23 februari 2024

inloggad som

Scientific EdTech blir Akribian lagom till lansering

Lundabolaget Scientific EdTech byter namn till Akribian inför beta-lanseringen av bolagets matematikspel för lågstadiebarn, som utvecklats i samarbete med bland annat Microsoft och Massive Entertainment. Samtidigt öppnar planerar man en ny finansieringsrunda för att kunna skala upp efter lansering.

– Den kommer att bli större än den senaste rundan på drygt fem miljoner kronor, säger teknikchefen Henrik Rosvall.

Han är medgrundare till bolaget tillsammans med psykologen Martin Hassler Hallstedt, vars KBT-forskning spelet bygger på. Det är ett äventyrsspel som heter ”Count on me!” och i första hand riktar sig till lågstadieelever. Lagom till första lanseringen byter nu bolaget namn till Akribian.

– När vi grundade bolaget behövde vi komma på nåt snabbt. Vi tänkte: vi har vetenskap i bakgrunden och vi utvecklar edtech – scientific edtech. Men nu har vi har märkt att hemsidan blir svår att stava till och fått höra att det låter mer som en branschorganisation. Så efter en lång process bestämde vi oss för att byta till Akribian, som ursprungligen är ett grekiskt ord som förknippas vetenskaplig noggrannhet, säger Henrik Rosvall till Rapidus.

Spelet lanseras i en beta-version på svenska i november. Samtidigt fortsätter bolaget testa och vidareutveckla spelet i Massive Entertainments testlabb i Malmö för att justera eventuella olägligheter innan den riktiga lanseringen till vårterminen. Då släpps spelet på svenska och engelska i Sverige och Storbritannien. Till en början lanserar de till iPads på Apples marknadsplats Appstore och till nästa år ska Akribian färdigställa en version för Android-surfplattor.

– Vi började som ett företag som riktas till skolor, men när vi märkte hur svårt det är att få snabbt genomslag gick vi mot konsumentmarknaden. Vi har ett forskningsprojekt i skolan tillsammans med Eslövs kommun, men i övrigt riktar vi oss mest till privatpersoner. Därför kommer vi nu att börja med lite marknadsföring och öka närvaron i fler kanaler, säger Henrik Rosvall.

Emiliano Strauss

Lundabolaget Scientific EdTech byter namn till Akribian inför beta-lanseringen av bolagets matematikspel för lågstadiebarn, som utvecklats i samarbete med bland […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.