söndag 24 november 2024

inloggad som

Skånska havreinnovationer redo för Indien

|  
|  

Lundabaserade Glucanova, som producerar fiberrika havreprodukter åt andra företag, har långsiktiga planer på att sälja produkter under egen flagg. Nu testar de via dotterbolaget Hildur Functional Foods på den indiska marknaden.

Grunden i Glucanovas verksamhet är ett patent som innebär att de kan tillverka drycker med fiberrik havre. De finns representerade i USA, Europa och Australien. Sedan starten för fyra år sedan har Glucanova vuxit med runt 50 procent om året, enligt vd Jörgen Holm.

– Blickar man framåt så är vi intresserade av att tillverka våra egna produkter så småningom, säger han till Rapidus.

Nu börjar de via dotterbolaget, som de äger till 50 procent, testa produktion och försäljning av torrbaserade havreprodukter i Indien.

– Vi tycker att Indien är en spännande marknad och har en tanke att så småningom gå ut med en fiberrik dryck baserad på havre, säger han.

Landet är inte en obetydlig marknad som världens tredje största importör av havre. Sedan förra sommaren har företaget en fabrik i nordvästra Indien och är redo att lansera produkterna som görs på havre importerad från Sverige och Finland. Det handlar om havreflingor och oat masala, havre med salta kryddblandningar där kokande vatten tillsätts.

– Vi har ett försäljningsteam i Mumbai redo att börja lansera produkterna i regionen. Allting är redo, det är bara att trycka på knappen, säger Jörgen Holm.

Det sker så fort landet börjar att lätta på de hårda coronarelaterade restriktionerna som råder sedan ett par veckor tillbaka.

Mette Carlbom

Lundabaserade Glucanova, som producerar fiberrika havreprodukter åt andra företag, har långsiktiga planer på att sälja produkter under egen flagg. Nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.