Kort sagt: Med ett nytt offentligt bekostat och centraliserat life science-kluster på ritbordet lägger Danmark ut gift för Öresundssamarbetet. Regeringen fokuserar så ensidigt danskt och nationellt att det lägger krokben för Skåne och Själland som ett ledande nordeuropeiskt kluster för life science. Och man negligerar branschens önskemål med en ny skattefinansierad organisation.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
I Öresundsregionen har Medicon Valley en hög koncentration av life science-universitet, kompetens, företag och så vidare. Ett internationellt respekterat kluster, men den danska regeringen har uppenbarligen inte upptäckt synergin. Nu kommer reaktionerna. Första steget mot en rent nationalistisk dansk syn på life science kom i december 2019: Danmark gav 1,3 miljoner danska kronor till en fusion av skattefinansierade life science-organisationer. Målet är ett helt danskt centralt superkluster.
Bidraget kom som en följd av utredningen ”Utkast till strategi för decentraliserat näringslivsfrämjande 2022-2023”. Förhoppningen är tillväxt, men de aktuella orgnisationerna i fusionen har inte några företag som medlemmar. De är i stället mest skattefinansierade organisationer för utveckling inom välfärdsteknologi, digital hälsa, medicinteknik, bioteknik och medicin. Utan pengar från branschen ska de försöka att vara ett innovationsnätverk.
Första steget mot superklustret är fusionen mellan Life Science Innovation North Denmark (LSI), MedTech Innovation Consortium, Copenhagen Healthtech Cluster och Welfare Tech. En fusion är bra för att få ett enklare system. Det har varit förvirrande många aktörer. Men vilken är rollen för medlems- och branschfinansierade organisationer? Däribland Öresundsregionens MVA, Dansk Biotek och läkemedelsbranschens LiF? De kan naturligvis samarbeta med ett offentligt superkluster. Det har de till och med lämnat remissvar om. Rapidus har läst dem och tre frågeställningar infinner sig:
- Utan företag – eller deras organisationer – som medlemmar har ett nytt superkluster tveksam relevans. Hur säkras företagens inflytande och önskemål?
- Var finns den internationella utblicken? Framför allt mot Medicon Valley över Öresund, men på sikt också mot Fehmarn-regionen. Ett isolerat danskt kluster är litet och drunknar internationellt.
- Man riskerar konkurrens från privata organisationer när det gäller att sälja ananylser och rådgivning.
Det rimliga är därför att den danska staten stoppar ren offentlig finansiering. Vi har ingen användning för en top-down-process. Intressen ska komma nerifrån och upp. Det är meningslöst att ge skattepengar till en ny, förvirrande och dyr konstruktion som ingen från branschen har bett om. Det är osäkert om det behövs annat än Lif, Danska Biotek, MVA med flera.
Efter statens nya tilltag borde de privata intressena nu överväga en fusion för att stå starkare. Eller att den danska staten i stället avlägsnar offentligt betalda organisationer – och behåller dem som branscher gärna betalar för. Gärna efter EU:s Interreg-modell. Det vill säga, om en life science-organisation får en miljon i medlemsintäkter så ger staten en miljon till organisationen och sparar på andra bidrag.
Det planerade nya centrala statsklustret löper dessutom risken att bli svår att ta död på, om den visar sig vara meningslös om fem år. Statsbidrag innebär att den lever fem år i sänder. En massa folk anställs i Köpenhamn – och på grund av Folketingets önskemål om decentralisering, även i Odense, Århus, Ålborg och så vidare. En jätteorganisation med fyra-fem kontor i Danmark flyttar samtidigt fokus från den region där life science är som starkast, nämligen på Själland och i Skåne.
Därför är Danmarks nya superkluster en bomb mot styrkan hos Medicon Valleys life science. MVA riskerar som organisation inte att dö, men med ett fantasilöst danskt fokus på det nationella så ryker det globala perspektivet som är avgörande för life science. Som minimum måste en ny strategi för ett danskt superkluster omfatta Medicon Valley Alliance som en central aktör med representanter över Öresund.