fredag 22 november 2024

inloggad som

…som förbereder internationell offensiv

First Class Brands har flugit under radarn i 15 år. Lundaföretaget omsätter i dag över 200 miljoner kronor och planerar nu en stor internationell offensiv. Samtidigt byter produkterna både namn och design för att bli mer enhetliga.

Bolaget började med att försöka ta upp konkurrensen med Red Bull genom sin egen energidryck White Tiger. Det gick inte så enkelt som man tänkt sig, men i dag har First Class Brands över 50 olika produkter.

– Namn och design har varit väldigt spretigt mellan de olika produktserierna, så nu samlar vi allting under namnet ProBrands, säger First Class Brands vd Martin Trnovsky till Rapidus.

För den nordiska marknaden arbetar First Class Brands uteslutande med direktförsäljning till olika kedjor. På den internationella marknaden gäller snarare att hitta partners som sköter distributionen.

– I Tyskland kanske det finns två-tre olika proteinbars i en vanlig dagligvarubutik, med tillsatt socker och underutvecklade smaker, alltså relativt torra och svårtuggade. Den nordiska marknaden har kommit mycket längre, man måste ha mer genomtänkta produkter och framför allt måste det smaka gott för att kunna konkurrera, säger Martin Trnovsky.

Bolaget har, tillsammans med systerbolagen HealthyCo och Foodconcept, vuxit med över 50 procent varje år sedan 2011. Martin Trnovsky räknar med en fortfatt hög tillväxttakt.

–Vi klarar att öka omsättningen med mellan 50 och 80 miljoner varje år. Det låter mycket, men det är bara organisk tillväxt som vi till största del finansierar med egna medel. Fast det är klart, om en jättestor tysk kedja vill ha in oss i 5000 butiker får vi väl tänka om när det gäller finansiering eller gå till banken, säger Martin Trnovsky.

Niclas Lindstrand

First Class Brands har flugit under radarn i 15 år. Lundaföretaget omsätter i dag över 200 miljoner kronor och planerar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.