First Class Brands har flugit under radarn i 15 år. Lundaföretaget omsätter i dag över 200 miljoner kronor och planerar nu en stor internationell offensiv. Samtidigt byter produkterna både namn och design för att bli mer enhetliga.
Bolaget började med att försöka ta upp konkurrensen med Red Bull genom sin egen energidryck White Tiger. Det gick inte så enkelt som man tänkt sig, men i dag har First Class Brands över 50 olika produkter.
– Namn och design har varit väldigt spretigt mellan de olika produktserierna, så nu samlar vi allting under namnet ProBrands, säger First Class Brands vd Martin Trnovsky till Rapidus.
För den nordiska marknaden arbetar First Class Brands uteslutande med direktförsäljning till olika kedjor. På den internationella marknaden gäller snarare att hitta partners som sköter distributionen.
– I Tyskland kanske det finns två-tre olika proteinbars i en vanlig dagligvarubutik, med tillsatt socker och underutvecklade smaker, alltså relativt torra och svårtuggade. Den nordiska marknaden har kommit mycket längre, man måste ha mer genomtänkta produkter och framför allt måste det smaka gott för att kunna konkurrera, säger Martin Trnovsky.
Bolaget har, tillsammans med systerbolagen HealthyCo och Foodconcept, vuxit med över 50 procent varje år sedan 2011. Martin Trnovsky räknar med en fortfatt hög tillväxttakt.
–Vi klarar att öka omsättningen med mellan 50 och 80 miljoner varje år. Det låter mycket, men det är bara organisk tillväxt som vi till största del finansierar med egna medel. Fast det är klart, om en jättestor tysk kedja vill ha in oss i 5000 butiker får vi väl tänka om när det gäller finansiering eller gå till banken, säger Martin Trnovsky.
Niclas Lindstrand