fredag 22 november 2024

inloggad som

MedicPen på dansk offensiv

|  
|  

Det börsnoterade Lommabolaget MedicPen, som tillverkar tablettdispenser för effektivare läkemedelshantering, tar ytterligare ett kliv över sundet. En nyemission står för dörren, samtidigt som bolaget för samtal med externa tillverkare.

Under året har MedicPen deltagit i ett testprojekt i nio danska kommuner i Nordjylland. Runt årsskiftet drar ett större projekt igång i Midtjylland, där ett antal kommuner ska testa läkemedelsdispensern MedimiSmart för olika patientgrupper.

– För oss är det fullkomligt fantastiskt att få vara med. Det innebär att vi får betalt för att hämta in information som vi själva har stor nytta av, säger vd Fredrik Westman.

Att just danskarna är intresserade av MedicPens produkt är, enligt honom, ingen slump.

– Läkemedelshantering är en stor fråga i Danmark. De ligger långt framme i digitaliseringen och man har konstaterat att detta är en oerhört kostsam verksamhet som kan bli betydligt mer effektiv.

I stället för att själva fortsätta tillverkningen av MedimiSmart, har man inlett samtal med externa tillverkare.

– Förhandlingar pågår med ett antal parter, eftersom vi inser att det inte längre är hanterbart att sköta tillverkningen på egen hand, säger Fredrik Westman.

Inför uppskalningen har bolaget beslutat att göra en nyemission som ska resultera i 30 miljoner kronor; pengar som behövs för såväl produktion som marknadsföring.

Kerstin Weman Thornell

Det börsnoterade Lommabolaget MedicPen, som tillverkar tablettdispenser för effektivare läkemedelshantering, tar ytterligare ett kliv över sundet. En nyemission står för dörren, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • Bittert slut för Duearity

    Tinnitusbolaget Duearity lämnade i förra veckan in sin konkursansökan. Men grundarna vägrar ge upp. I ett öppet brev som Rapidus fått ta del av riktar de osande kritik mot “bebisinvesterare” och “troll”. “Sverige är sämst i världen”, skriver de.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.