lördag 23 november 2024

inloggad som

Veg of Lund till Storbritannien – skjuter på börsplaner

Veg of Lund tar steget in på den brittiska marknaden – bolagets första utlandssatsning. Malmöföretaget tillverkar en olje- och potatisdryck vars försäljning ökat till 850.000 kronor hittills i år.

– Vi är i gång och säljer vår första produktserie. Våra Foodies säljer vi i Sverige, och vi räknar med att lansera i England i juni månad. Vi har öppnat ett bolag i England så verksamheten kommer drivas utifrån vårt engelska bolag. Vi har knutit till oss en lokal säljresurs, säger vd Thomas Olander till Rapidus.

Grunden till Veg of Lunds dryck – som lanserades våren 2018 – är en emulsion av potatis och rapsolja. Drycken påminner om en smoothie, som Veg of Lund döpt till My Foodie.

Potatis och rapsolja kan normalt inte blandas till en homogen dryck. Eva Tornberg, professor emerita i livsmedelsteknik, har dock tagit patent på en metod som håller emulsionen stabil. Fler produkter baserade på samma olje- och potatisbas finns i pipelinen, bland annat soppor. Bland kunderna märks Ica, Coop, Urban Deli och Paradiset.

Veg of Lund hade tidigare planer på att notera sig under första halvan av året, men det har nu skjutits fram till årets andra halva.

– Vi är i full gång med att jobba med noteringen, processen tar lite längre tid än vi bedömde. Det är vår avsikt och målsättning att noteras, säger Thomas Olander.

Han och Eva Tornberg är anställda i bolaget. Försäljningen sker i samarbete med ett säljbolag och produktionen görs hos Trensums Food i Tingsryd.

I våras blev Torbjörn Clementz styrelseordförande och Linda Neckmar, vice vd på Probi, tog plats bland ledamöterna. Bland delägarna märks Christer Fåhraeus, Anders Hättmark och LU Holding. Omsättningen landade på cirka en miljon kronor i fjol.

Emily Binks

Veg of Lund tar steget in på den brittiska marknaden – bolagets första utlandssatsning. Malmöföretaget tillverkar en olje- och potatisdryck […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.