Efter skilsmässan från United Influencers i början av 2017 har Mikz slutit ett 30-tal affärer, främst i Asien uppger vd Istvan Beres. Till våren räknar han med att intäkterna ska börja ticka in för Malmöbolaget, där Dan Olofsson fortsätter att investera mångmiljonbelopp.
Från att tidigare ha fokuserat på den egna appen, där inlägg från kändisar som Isabella Löwengrip och golffamiljen Parnevik blandats med betalt innehåll från olika företag, satsar Mikz i dag helt på att vara ett slags automatiserat marknadstorg för marknadsföring via så kallade influencers.
Löwengrip och Parnevik är tydliga exempel, men enligt Istvan Beres finns det en lång svans med uppåt 400.000 microinfluencers bara i Sverige – personer som var och en inte har så många följare i sociala medier men som tillsammans ändå når en stor målgrupp. Det är här Mikz kommer in i bilden. Det senaste året har bolaget utvecklat en teknik för att automatiskt koppla samman reklamköpare med influencers och ge statistik på genomslaget.
– Vi tror mycket på microinfluencers och i Asien är det stort. Därför har vi vår testmarknad där, säger Istvan Beres.
Han uppger att Mikz skrivit ett 30-tal avtal med såväl reklamköpare som olika influencer-nätverk, främst i Asien men även i Storbritannien samt Norge och Sverige. Affärsmodellen bygger på att Mikz får licensintäkter från de reklamköpare som använder tekniken.
Danir har sedan starten investerat en bra bit över 300 miljoner kronor i Mikz. För att utnyttja förlustavdragen i Mikz gav Danir under 2017 ett koncernbidrag till bolaget på 144 miljoner kronor. I våras gjordes sedan en utdelning på 98 miljoner kronor till ägarna, där nästan allt gick tillbaka till Danir. Efter skatteeffekter slutade Danirs nettoinvestering i Mikz under 2017 därför på 14 miljoner kronor, uppger finanschefen Niclas Lundin. ”Vi har en fortsatt positiv syn på att slutkalkylen ska bli bra” skriver han i ett mejl till Rapidus.
Istvan Beres vill inte uttala sig om någon omsättningsprognos för Mikz men säger att intäkterna kommer börja rulla in ordentligt först 2019.
– Målsättningen i år är främst att testa affärsidén, säger han.
Enligt Istvan Beres sysselsätter Mikz runt 30 personer, inräknat de konsulter från Danir-ägda Sigmakoncernen som står för den tekniska utvecklingen.
Parallellt med Mikz har Danir kvar en majoritetsandel i norsk-svenska United Influencers, som företräder ett 100-tal svenska och norska profiler med stora följarskaror i sociala medier. United Influencers omsättning steg med drygt 70 procent under 2017 till 72 miljoner kronor. Rörelseresultatet var -7 miljoner efter investeringskostnader, enligt moderbolagets årsredovisning.
Erik Olausson