Kort sagt: Den som hoppas på en rad spännande nyheter från Volito efter det generationsskifte som Rapidus rapporterar om lär bli besviken. Erfarenheten visar snarare att många familjekontrollerade företag fortsätter i samma hjulspår under lång tid efter att en ny generation tagit över. En växande förmögenhet innebär samtidigt att det efterhand blir allt svårare för Volito att hålla sig borta från det mediala rampljuset.
Av Anders Haskel, gästskribent
Generationsskiften i privatägda företag väcker sällan särskilt mycket uppmärksamhet. Anledningen är helt enkelt att såväl den äldre som den yngre generationen är inställda på ”business as usual”. Det finns inget skäl att gå ut och flagga för förändringar som i sin tur kan skapa osäkerhet hos anställda, kunder och andra intressenter.
Tvärtom känns det lugnare för alla att peka på att strategin ligger fast, vilket den alltså oftast också gör. I ett väl förberett generationsskifte ges arvtagarna gott om tid att i lagom takt växa in i och lära sig verksamheten. Därför kan affärstempot i en del fall till och med sjunka när nya ägare tar över.
Tittar vi på det Malmöbaserade miljardföretaget Volito finns ingen anledning att tro på några radikala förändringar. I stället lär den nuvarande affärsstrategin ligga fast. Det finns helt enkelt ingen anledning att just nu byta spår från en strategi som hittills fungerat bra.
En faktor som talar emot förändring är att Karl-Axel Granlunds söner som nu tar över majoriteten av Volitos ägarbolag är förhållandevis unga, de tre är födda mellan 1983 och 1987.
Åldern är knappast något hinder för att fortsätta driva Volito på den inslagna vägen. Däremot kan bröderna behöva mer erfarenhet innan större affärer genomförs. Sannolikt kommer därför de stora noterade innehaven i Peab och Bulten att behållas tills vidare.
Troligen kommer också en stor del av Volitos tillgångar även i fortsättningen att bestå av fastigheter. Hittills har fokus främst legat på kontor och så kallad lätt industri, men som Rapidus rapporterar kan bostäder framöver komma att stå för en ökad andel av beståndet. Volitos vd Ulf Liljedahl pekar på att det blivit tuffare att hitta tillräckligt attraktiva kommersiella objekt i Malmö. Att företaget efterhand försöker hitta någon eller några lokala marknader vid sidan om Malmö där vinsterna kan investeras är därför också troligt.
Fastigheterna och de kassaflöden som de ger är dessutom en utmärkt bas för att på sikt utveckla koncernens båda andra ben. I dag driver Volito en industriverksamhet inom hydraulik. Här finns embryot till en verksamhetsgren som på sikt kan växa betydligt.
Det samma gäller affärsområdet noterade innehav. Vi lär knappast på kort sikt få se Volito som ny storägare i en rad börsnoterade bolag. Lyfter vi däremot blicken några år fram i tiden vore det inte orimligt om ytterligare några innehav adderas till portföljen. Bland annat kan företag som Volito göra nytta som så kallade ankarinvesterare när riskkapitalbolag med en begränsad tidshorisont för sitt ägande placerar bolag på börsen. På börsen finns dessutom en rad mindre och medelstora bolag som saknar tydlig huvudägare där Volito skulle kunna tillföra en hel del som långsiktig och stabil ägare.
Oavsett vilket kommer vinsterna från fastigheterna nästan säkert att leda till att Volito efterhand blir en kapitalmässigt allt starkare aktör. Som sådan blir det också allt svårare att behålla anonymiteten. Volito kommer få svårare att flyga under radarn.
Det gäller inte minst om företaget fortsätter investera i välkända landmärken. Bolaget äger sedan några år gamla posthuset i centrala Malmö och är sedan i fjol dessutom 50-procentig ägare till den 110 meter höga kontorsbyggnaden Point Hyllie som är under uppförande. Som stor ägare i börsnoterade företag är det också svårt att över tiden undvika publicitet.
Fotnot: Anders Haskel har nyligen värvats till Malmöbaserade PR-byrån Aspekta för att arbeta med finansiell kommunikation. Dagens snabbanalys är därför hans sista för Rapidus. Anders Haskel är en välmeriterad ekonomijournalist och författare som varit gästskribent för Rapidus sedan 2009.